RUSFIN AvalehtSuverehvidTalverehvidInfoTeenusedPakkumisedKontakt

info@rehvid24.ee

+372 44 22 333

Suverehvid Talverehvid
x
< Blogi

4x4 maasturirehvide info ja ülevaade

Hübriid, elektri- või sisepõlemismootoriga sõidukite eripärad eeldavad ka neile vastava rehvitüübi kasutamist. Maasturiomanikel on rehvide valimine aga üks oluliseimaid lisavarustuse valimistest, et sõiduki sihtotstarbelist kasutust täiendada. Õige rehvitüübi valik tagab sõidukile sobiva jõudluse, ohutuse ning mugavuse. Maasturite suurema kaalu, gabariidi ning kõrgema kliirensi tõttu on mõjutatud ka manööverdamine, mis erineb tavasõiduki sōiduomadustest. 4x4 rehvid, mida tuntakse ka kui maastiku- või maasturirehvidena omavad sellele rehvitüübile vastavaid näitajaid, mis avalduvad peamiselt teevälisel alal sõites. Maasturi ning linnamaasturi rehvid erinevad peamiselt aga tootjatepoolse soovitusliku suuruse, koormus- ning kiirusindeksi poolest, millest viimased tihtipeale peamiselt vaid pinnatud teedel sõitmiseks loodud on.

Maasturi rehvitüübi tähised:

  • AT = A/T = All-Terrain
  • MT = M/T = Mud Terrain
  • HT = H/T = Highway Terrain
  • RT = R/T = Rugged Terrain
  • MS = M/S = M&S = Mud & Snow
 

Maasturirehvide valimine

Maasturirehvide valikus on peamiselt kas rohke või neutraalse mustriga mudelid. Eraldi segud ning mustrid on loodud eri tüüpi kasutuseks – mugavad või sportlikud asfaldirehvid (HT - Highway Terrain), kruusa- ja teevälistel alal sõitmiseks loodud tugevdustega rehvid (MT - Mud and Terrain), universaalsed maasturirehvid (AT - All-Terrain) ja Mud+Snow (MS) rehvid pehmel pinnasel kasutamiseks. Sõltuvalt kas tegu on kerge linnamaasturiga, sportliku linnamaasturiga või peamiselt teevälisel alal sõitmiseks loodud maasturiga, on parima kasutuse tagamiseks saadaval lai valik erinevaid rehve.
 

Mis teeb maasturirehvist maasturirehvi?

Maasturitele loodud rehvid on üldiselt sama veljediameetri puhul keskmisest suurema kõrgusega rehvi laiuse suhtes, lisaks ka suurema koormusindeksiga mida märgitakse sageli XL-tähisega rehvi seinal. 4x4 võimekusega maasturi rehvid, mis on ette nähtud nõudlikes tingimustes sõitmiseks, on üldiselt 55 ja suurema kõrgusega rehvi laiuse suhtes (profiil 55/60/65/70/75), olenemata velje diameetrist, kui võrrelda neid linnamaasturi rehvidega, mis pigem 65-55 kõrgusindeksist allapoole jäävad.
 

Maasturite tüübid:

Maasturid on pea eranditult nelikveolised, linnamaasturite seas leidub ka esiveolisi mudeleid. Maasturi ja linnamaasturi erinevuseks on peale maasturi suurema kandevõime ka tihtipeale aeglustiga käigukasti olemasolu, mis on loodud raskete ning nõudlike maastike läbimiseks koormaga.
  • Maastur [Aeglustiga nelikveolised maastikuvõimekad maasturid]: Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz G-klass, Land Rover Discovery, Jeep Grand Cherokee
  • Sportlik maastur [Eranditult nelikveolised]: Volkswagen Touareg, BMW X5/X6/X7, Audi Q7/Q5, Land Rover Range Rover
  • Linnamaastur / SUV [Esi-, taga- või nelikveolised]: Audi Q3, Toyota RAV4 & CRV, Tesla Model Y, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, BMW X3, Peugeot 5008
  • Pikap [Aeglusti või aeglustita taga- või nelikveolised]: Toyota Hilux, Ford Ranger, Nissan Navara, Dodge RAM


 

Maasturirehvide tüübid:


HT – Highway Terrain

Maasturirehvide üldistamisest võib erandina välja tuua sportlikud maasturid, mille madala profiiliga rehvid on loodud peamiselt asfalteeritud teedel sõitmiseks. Sarnase rehvitüübi veljediameeter, mis vastaks sõiduki kaalu ja kiirusindeksile, on saadaval ka 20“ ja kuni 22“ veljediameetriga.

AT – All Terrain

Universaalsed mugavuserehvid eri teetüüpidel sõitmiseks. Keskmine valik maasturijuhile, kes kasutab maasturit mitmel otstarbel.
Hankook Dynapro AT2 R11


MT – Mud Terrain

Spetsiaalsed maasturirehvid on loodud vastu pidama erinevatel rasketel maastikel sõitmiseks, mistõttu sobivad need vaid neile, kes kas peamiselt või suurema osa enamikust asulavälistel teedel sõidavad - ehitusplatsid, metsateed, maastikurajad, kruusateed ning osaline maanteedel liiklemine.


RT - Rugged Terrain

Karmi maastiku hübriid/või universaalrehv tasakaalustatud kuid universaalsete jõudlusomadustega.



MS – Mud & Snow

Lume- ja mudasuutlikkusega rehvid. Suurtel kiirustel keskmisest kehvema haakuvusega ja lärmakakad, hea pidamisega pehmel pinnasel.


C – Commercial

Tugevdatud konstruktsiooniga ning raskemate veoste vedamiseks loodud C-tähis (Commercial) võimaldab kasutada suuremat siserõhku, kuni 4.5bar. Levinud kaubikute, suure kandevõimega treilerite ning matkaautode rehvid.


 

4x4 rehvide kaalutlused ja funktsioonid


Kuna turul on palju erinevaid 4WD rehve, tasub varasemalt teada, kuidas kavatsete oma nelikveolist kasutada. Sõites peamiselt maanteel, kuid aeg-ajalt ka maastikel seigeldes, katab AT-rehv peamised vajadused. Kui teatud teede läbimiseks on tarvis tõsisemat mustrit, on vajalik MT-rehvide olemasolu. Kes peale kruusa- ja maantee kaugemale ei plaani seigelda, on HT-rehv õigustatud valik. HT-rehv on eelnevast kahest maanteel sõites vaiksem, ökonoomsem, parema haarduvusega nii vihmas ja kuival asfaldil. Neljanda valikuna on aastaringse kasutamisvõimalusega M+S lamellrehv, mis toimib lumes ja mudas.

NB: Ainuüksi M&S märge siiski turvaliseks talverehviks ei kategoriseeri, vajalik on Eesti karmideks talvisteks tingimusteks loodud spetsiaalne 3PMSF-tähisega talverehvi kasutamine.


MS & MT rehvide võimekus
Peenes liivas sõites tuleb teatud oludes rehvidest rõhk täielikult eemaldada, et laiem ning pehmem kontaktpind saavutada. Siserõhust vabastatud MT-rehvi seinad on tihti konstrueeritud vastavalt, et need tühjalt, kuid vaikse kiirusega sõites veljelt ei eemalduks ega rehviseina kahjustaks.
 
AT rehvide võimekus
Kui mugavus ja madal müratase on prioriteetsel kohal koos pikaajalisusega, tagab AT-rehv hea haarduvuse ja hea pidurdusvõime enesekindlaks sõitmiseks erinevatel maastikel ning pinnatud teedel.
 
HT rehvide võimekus
Highway, ehk maanteele mõeldud HT-rehvid pakuvad parimat pidamist, mugavust ning pikaajalisust peamiselt asfaldteeritud teedel sõites. Kruusateed, pindmata kerged metsateed jms on HT-rehvi jaoks sobilik. Küll aga tuleks raskemate maastike tagamiseks kasutada AT, MT või MS rehve.

RT rehvide võimekus
Karmidesse oludesse loodud RT rehvi võimekus on sarnane või rohkem kui AT rehvi võimekus. 

Turvise muster

Pea enamik maasturi rehve on pigem agressiivse kui neutraalse mustriga. Vaid teevälisele pinnasele mõeldud maastikurehvide muster koos suuremate servade või plokkidega parandab haardumist ebatasastel pindadel nagu muda, liiv, kruus ja kivid. Uue maasturirehvi mustrisügavus on samuti suurem tavasõiduki rehvimustrist, mis on tihti uuena rohkem kui 8-millimeetrise sügavusega valmistatud.
  • MT ja MS rehvide muster on enim agressiivseim
  • AT rehvide muster sobib nii maastikule kui maanteele
  • MT rehvi muster sobib peamiselt maanteele, kuid saab hakkama ka teevälisel alal
  • HT rehvimuster on sobilik peamiselt pinnatud teedel liiklejale
  • RT rehvimuster on pigem agressiivse kui maanteele loodud neutraalse mustriga
 

Rehvi suurus

Väiksem veljediameeter koos suurema rehvi kõrgusega tagab parema väände ja mugavuse maastikul. Küll aga on suurem diameeter parem takistuste ületamiseks suurematel kiirustel, mis maasturirehvide keskmisest kõrgema kõrguse tõttu ka tavapärasest suurema rehvi läbimöödu tekitab. Maastikurehvidel on sageli tavarehvidega võrreldes suurem läbimõõt, mis tagab suurema kliirensi, et ebatasasel maastikul üle takistuste lihtsamini navigeerida. Samuti tagab rehvi suurem kõrgus parema haakuvuse just madalal pöördel, mis on kasulik aeglasel sõidukiirusel soosiva väändemomendi tagamiseks.

Külgseina konstruktsioon

Paljudel 4x4 rehvidel on tugevdatud külgseinad, et pakkuda täiendavat kaitset torgete ja hõõrdumise eest. See funktsioon on eriti oluline maastikutingimustes, kus võib kohata teravaid kive või ehitusprahti. Siledama turvisetüübiga linnamaasturi rehvid on aga tihti standardse sõiduauto rehvi konstruktsiooniga, kus rehviseinale lisatugevdusi ega haarduvusservi lisatud ei ole.
 

Kandevõime

4x4 rehvid on tavaliselt ette nähtud suurte koormate kandmiseks, arvestades, et maastikusõidukeid nagu veoautod ja maasturid, võib kasutada pukseerimiseks või raskete veoste vedamiseks.
 

Maastikuühilduvus:

  • Maastikurehvid (A/T) All-Terrain: rehvid on loodud tasakaalustatud jõudluse tagamiseks nii maanteel kui ka maastikul, pakkudes head kompromissi maanteemugavuse ja maastikusõiduvõime vahel.
  • Mud-Terrain (M/T) Mud-Terrain rehvid: Ideaalsed keerulisemate maastikutingimuste jaoks. Muda-maastiku rehvidel on agressiivsem turvisemuster ning need sobivad hästi mudase, kivise ja konarlike radade jaoks. Küll aga võivad need maanteel oluliselt rohkem müra tekitada.
  • Highway-Terrain (H/T) Maantee rehvid: Ühilduvus kergelt lahtise kruusaga teel, kerges liivas ja vahelduva pinnasega teedel.  
  • Mud & Snow (M/S) Lume ja muda rehvid: Loodud peamiselt lumisesse ja mudasele pinnasele.
  • Rugged Terrain (R/T) karmi maastiku rehvid: Hea haakuvus ja optimaalne haarduvus nõudlikes maastiku- ja ilmaoludes.
 

Pidavus asfaldil

  • RT, MT ja MS rehvidel on muster loodud haakuma ebatasastel maastikel, mille sihtotstarve pole haarduvuse tagamine suurtel kiirustel ning ühtlasel asfaldil. Suurtel kiirustel, näiteks sõites siledal asfaldil, eraldab MT-rehv rohkem vibratsiooni ja müra. Halvenenud on ka haakuvus ühtlase kontaktpinna loomisel.
  • AT rehvid omavad konseptsioonilt lamellrehvile sarnaseid tunnusjooni, mis lubavad sõita mitmes ilmastikuäärmuses. All-terrain rehv on maastikuvõimekusega tänavarehv maasturitele, mille vastupidavus on ehitatud pikaajalise kasutuse eesmärgil.
  • HT - ehk Highway & Terrain maasturirehvid on parima pidavusega maanteedel sõites.
 

Linnarehvid maasturil

Peamiselt linnas liiklejale on soovituslik kasutada mugavusele suunitletud rehve, mis vastaksid linnamaasturi soovitusliku kaaluindeksiga. Maasturi puhul HT rehve.
 

Maasturirehvid linnamaasturil

Sõltuvalt linnamaasturi suurusest ja võimekusest, on AT, MT, HT ja M&S rehvi kasutamine enamasti linnamaasturi maastikuvõimetuse tõttu üleliigne. Linnamaasturile sobivaid rehve valides lähtuge ettenähtud rehvisuuruste soovitusest.
 

Madal ja kõrge profiil

Trendina on viimaste kümnendike jooksul muutunud auto veljed suuremaks, et suurema diameetri puhul sõita väiksema pöördega. Samuti on suurem diameeter parem takistuste ületamisel, ühtlustades sellega üldist sõidukogemust. Madal rehviprofiil tagab aga parema haarduvuse ja kiire tagasaiside teelt, kõrge profiil, nagu maasturitel, aga parema pehmenduse ja vibratsiooni eemaldamise. Maasturitel on kombeks kasutada väiksema diameetriga velgi, kuid suurema kõrguse rehve, et madalama väände puhul rohkem haarduvust tagada.
 

Ilmastikutingimused

3PMFS tähisega 4x4 rehvid parandavad haarduvust lumes ja jääl liigeldes. Kolme tipuga mäe ning lumehelbe sümbol (3-Peak-Mountain-Snow-Flake) näitab rehvi vastavust konkreetsetele talvise veojõu nõuetele.
 

Kas Eestis on soovituslik M+S rehve kasutada aastaringselt?

Alla 10,000-kilomeetrit aastas liikleja leiab lamellrehvidest ehk parima kasutuse, kui roteeruda ning balanseerida neid vastavalt soovitustele. Liigeldes linnast väljas ning rohkem kui 10,000 kilomeetrit aastas, on soovituslik kasutada soojas kliimas eraldi suverehve ning külmal perioodil vastavaid talvarehve. M+S tähis ilma 3PMFS tähiseta pole Eesti talve jaoks sobiv talverehv.
 

Rehvi vastupidavus

Turvise eluea garantii
Kontrollige tootja turvise eluea garantiid, et saada aimu, kui kaua rehvid eeldatavasti vastu peaksid pidama. Turvise vastupidavus on oluline, eriti maastikul sõites.
 

Eelarve kaalutlused

Hinnavahemik
4x4 rehvid on saadaval erinevates hinnavahemikes. Kaaluge oma eelarvet ja seadke prioriteediks funktsioonid, mis on teie konkreetsete maastikuvajaduste jaoks kõige olulisemad. Pidage meeles, et vajadustele parima 4x4 rehvi valimine sõltub teie sõiduharjumustest, maastiku tüübist, millega te kokku puutute, sõitmisharjumustest ja teie sõiduki tehnilistest omadustest ning korrasolust. Oluline on leida tasakaal mugavuse ja maastikul sõitmise vahel, lähtudes teie individuaalsetele eelistustele ja nõudmistele.
 

Keerukas kompromiss toodangus

Maasturite suurema gabariidi, kõrgema kliirensi, kaalu ning teljevahe tõttu on peamine eesmärk parima haakuvuse tagamine erinevates tingimustes. Raskeks teeb aga rehvitootjatel kvaliteetse rehvi valmistamine, mille kooslus tõstaks ühiselt rehvivaliku peamisi kriteeriume: madal müratase, ökonoomsus, vastupidavus ja haardumine suvel või talvel, maanteel ja maastikul.
 

Vaid tollimöödus maasturirehvid

Rehvide diameeter on märgitud tollides, laius millimeetrites ning kõrgus/profiil kõrguse protsent laiusest. Maasturirehvid on aga üks väheseid rehvitüüpe, mille suurused on märgitud peale tavapärase tolli-ja meetermöödustiku vaid tollimõõdustikus. Näiteks off-road rehvide suuruse 31“ x 10.5“ x 15“, mil tavarehvi suuruse 225/45/17 ühikud on märgitud meeter- ja tolliühikus - 225 laius millimeetrites, 45 kõrguseprotsent laiusest ning diameeter 17 tollides.
  • 31“ x 10.5“ x 15"
  • 42“ x 14.5“ x 15"
 

Loe lisaks:


Elektriauto rehvide info ja ülevaade
Suunaga ja suunata (sümmeetrilised / asümmeetrilised) rehvide ülevaade
Tähised ja sümbolid rehvi seinal