Goodyear rehvid - ülevaade, ajalugu
Goodyear Tire & Rubber Company on 1898. aastal Ohios Akron’is loodud Ameerika rahvusvaheline rehvitootmisettevõte, kes 2017. aasta seisuga kuulub viie suurima rehvitootja hulka koos Bridgestone’i (Jaapan), Michelini (Prantsusmaa), Continentali (Saksamaa) ja MRF-iga (India). Goodyear'i toodang katab laia rehvivaliku eri otstarbega sõidukitele. Sõiduautod, kommertsveokid, sõjaväe- ja politseisõidukid, mootorrattad, haagiselamud, lennundus, võidusõiduautod ja rasked maastikusõidukid on Goodyeari rehvivalikus edukalt esindatud. Lisaks toodetakse ka jalgrattarehve, olles naasnud tootmispausilt vahemikus 1976–2015. Goodyeari varasema edu taga on osaliselt olnud radiaalrehvitehnoloogia kasutuselevõtt ajal, mil kogu USA rehvitööstus kasutas vanema tüübi rehvitehnoloogiat. Hinnanguliselt oli tehaste varustamine uute masinate ja tööriistadega rehvide valmistamiseks 600–900 miljonit dollarit. Ajal, mis oli tollal märkimisväärne summa madala marginaaliga äris. Tänaseks enam kui 1200 brändinimelise rehvi- ja autotöökoja ning rohkem kui viiekümnest tootmistehasest opereeriv Goodyear pakub laia valikut rehve kõiksugu sõidukitele.
AJASKAALA (1898–1926)
Goodyeari asutaja Frank Seiberling kasutas ettevõtte nime vulkaniseeritud kummi leiutaja Charles Goodyear’i (1800–1860) järgi. Esimesed Goodyear rehvid said populaarseks tänu kergele eemaldamisele, mis ühtlasi vajasid ka vähem hooldust. Kuigi Goodyear oli õhulaevu (tsepeliine) ja kuumaõhupalle tootnud juba 1900. aastate algusest, lendas esimene, tänaseks ikooniline Goodyeari reklaampilt alles 1925. aastal. Goodyear on aastast 1954 NASCAR-sarja ametlik rehvitootja ja Vormel 1 ajaloo edukaim rehvitarnija kellel on rohkem starte, võite ja konstruktorite meistritiitleid kui ühelgi teisel rehvitarnijal. Nad loobusid spordist pärast 1998. aasta hooaja hinnatõusu ja ebasobivate regulatsioonide kaasamisel järel. Goodyear on ka esimene ülemailmne rehvitootja kes sisenes Hiina turule peale 1994. aasta investeeringut Dalianis asuvasse rehvitootmistehasesse.
1898 – Avati esimene Goodyeari tehas Ohio’s Akron’i linnas. Algselt tootis ettevõte jalgrataste ja hobuvankrite rehve, kummist hobuserauapatju ja pokkerižetoone ning kasvas edukalt koos autode tulekuga.
1901. aastal valmistas Goodyeari asutaja Frank Seiberling koos Henry Ford-iga võidusõidurehve.
1903. aastal anti Goodyear’i presidendile, juhatuse esimehe ja tegevjuhile Paul Weeks Litchfieldile patent esimese lohvita autorehvile.
1916. aastal leidis Litchfield Phoenixi piirkonnast maad, mis sobis pika klambriga puuvilla kasvatamiseks mis oli tollal vajalik kummi tugevdamiseks rehvides. 36 000 aakrit maad ostnud Southwest Cotton Company omanikuks sai Litchfield. See hõlmas maad, mis arenesid Goodyeari ja Litchfield Parki linnadeks.
1920. aastate lõpust kuni 1940. aastani tegi German Luftschiffbau Zeppelin Company Goodyeariga koostööd, et ehitada USA-s valmis kaks Zeppelin'i. Partnerlus jätkus ka siis, kui Zeppelin oli natside kontrolli all ja lõppes alles pärast teise maailmasõja algust.
1924. aastal lõi Litchfield ühisettevõtte Saksa Luftschiffbau Zeppelin Companyga, et moodustada Goodyear-Zeppelin Corporation.
Laienemine 1926–1970
1927. a 5. augustil toimus Goodyeari esmane avalik pakkumine ja see noteeriti New Yorgi börsil.
1930. aastaks oli Goodyear olnud teerajajaks väiksemate lennukirehvide jaoks, mida hiljem hakati nimetama tundrarehvideks. Nende niinimetatud madala rõhuga õhuratta velgede/rehvide komplektid olid algselt saadaval kuni 46 tollini (117 cm).
1935. aastal omandati nende rivaal Kelly-Springfield Tire. Teise maailmasõja ajal tootis Goodyear USA sõjaväele F4U Corsair hävitajaid. Goodyear oli Ameerika Ühendriikide korporatsioonide seas sõjaaegsete tootmislepingute väärtuses 30. kohal. Teine maailmasõda sundis Goodyeari-Zeppelini partnerlust 1940. aasta detsembris laiali minema.
1944. aastal lõi Goodyear tütarettevõtte Mehhikos ühisettevõttes Compañía Hulera, S.A. de C.V., Compañía Hulera Goodyear-Oxo, S.A. de C.V. või Goodyear-Oxo.
1968. aastal tunnistas mõjukas Ameerika ajakiri Consumer Reports radiaalse konstruktsiooni paremust, mis algselt Michelini poolt 1946. aastal välja töötati.
1969. aasta müük ületas 3 miljardit dollarit. Viis aastat hiljem ulatus müük 5 miljardi dollarini. Ajal, mil Goodyear tegutses 34 riigis.
1970 aastaks oli Goodyear viie suurima rehvitootja seas kes 21. sajandi alguseni sõltumatuse saavutas.
1974. aastal tegevjuhiks määratud Charles J. Pilliod juunior seisis silmitsi suure investeerimisotsusega seoses radiaalrehviga. Radiaalrehv, mille turuosa on tänaseks juba peaaegu 100%. Vaatamata tolleaegsele tugevale kriitikale investeeris Pilliod paljuski radiaalrehvi ehitamiseks uutesse tehastesse ja tööriistadesse. Sam Gibara, kes juhtis Goodyeari aastatel 1996–2003, on märkinud, et ilma Pilliod’i tegevuseta ei oleks Goodyeari täna olemas.
1978. aastal muudeti Akroni algne tehas uurimis- ja disainikeskuseks.
1985. aastaks ületas Goodyear’i ülemaailmne müük 10 miljardit dollarit.
1979. aastal kavandas Goodyear Aerospace NASA Goddardi kosmoselennukeskusele superarvuti MPP. Ettevõte, mis arenes pärast teist maailmasõda välja firmast Goodyear Aircraft Company.
1980. aastatel väitis Goodyeari ametisse asuv tegevjuht Robert E. Mercer, et rehvide ja autodega seotud ettevõtted, mis moodustasid selle ajani Goodyeari tuumiku, olid aeglaselt kasvavad ja ebasoodsad. Ta seadis strateegia, et “autotööstuse tsüklilisusest vabaneda rehvide või sõidukitega mitteseotud ettevõtete ühinemise või ostmise kaudu.”
1983. aastal omandas Goodyear maagaasiettevõtte Celeron Corporation vastutasuks enam kui 740 miljoni dollari väärtuses aktsiate eest.
1987. aastal sõlmis Goodyear äripartnerluse Kanada rehvimüüjaga Fountain Tire.
1986. aasta oktoobris ostis Briti rahastaja James Goldsmith koostöös investeerimisgrupiga Hanson 11,5% Goodyeari aktsiatest.
1991. aastal toimus ettevõtte viimane suurem ümberstruktureerimine. Goodyear palkas Rubbermaid’i endise tegevjuhi Stanley Gaulti, et laiendada ettevõtet uutele turgudele. Kolimiste tulemusel koondati 12 000 töötajat.
2005. aastal ostis Titan Tire Goodyeari talurehvide äri ja toodab litsentsi alusel Goodyeari põllumajandusrehve.
2009. aasta suvel teatas ettevõte, et sulgeb oma Filipiinidel asuva rehvitehase osana strateegiast, mille eesmärk oli tegeleda konkurentsivõimetu tootmisvõimsusega ülemailmselt.
2011. aastal, enam kui 70 aastat pärast Goodyear-Zeppelini korporatsiooni lõpetamist, teatati, et Goodyear teeb uuesti koostööd Zeppeliniga (pärandusfirma Zeppelin Luftschifftechnik), et ehitada koos rohkem tsepeliine.
2018. aastal teatasid Goodyear ja Bridgestone Ameerika Ühendriikides ühise hulgimüügivõrgu TireHubi loomisest. Samal ajal teatas Goodyear ka turustussuhte lõpetamisest ATD (American Tire Distributors), mis oli varem USA suurim rehvide hulgimüüja.
2018. aasta detsembris lõpetas Goodyear tegevuse Venezuelas materjalide puuduse ja hüperinflatsioonist tingitud kulude suurenemise tõttu.
2021. aasta veebruaris teatas Goodyear, et ostab 2,5 miljardi dollari eest ettevõtte Cooper Tire & Rubber Company.
GOODYEAR SUVEREHVID
GOODYEAR EFFICIENTGRIP
Hea hinna-kvaliteedi vahemikus keskklassi rehvid mis omavad turvalist pidamist ning mürasummutust märjal ja kuival asfaldil. Lai valik suuruseid tavasõidukitele, linnamaasturitele ning kergkaubikutele. EfficientGrip seeria vältel on eri mudelite seas kasutusel FuelSaving, ActiveBraking, WearControl, Wet Braking, Dry Stability Plus, Mileage Plus ja Durability Plus tehnoloogiad. Pikk rehvi eluiga ja head omadused muretuks sõitmiseks.- EfficientGrip Performance
- EfficientGrip Performance 2
- EfficientGrip Compact 2
- EfficientGrip SUV
- EfficientGrip 2 SUV
- EfficientGrip Cargo
- EfficientGrip Cargo 2
GOODYEAR EAGLE, EAGLE F1
Eagle F1 on preemium-rehviseeria võimsamaks haardeks ja vastupidavuseks. Parim pidamine kuival asfaldil, hea vesiliu ennetus ja pidavus ka märjal teekattel. Eagle-seeria rehvide seas on kasutusel lai valik tehnoloogiaid: Power Cushion, Impulse Control Compound, ActiveBraking, FuelSaving, Dual Plus, Powerline Cover, Power Shoulder, HighForce Construction, Bridge Assist, Advanced Control Compound, Active CornerGrip ja Grip Booster.- Eagle NCT 5
- Eagle LS 2
- Eagle F1 Asymmetric 2
- Eagle F1 Asymmetric 3
- Eagle F1 Asymmetric 5
- Eagle F1 Asymmetric 6
- Eagle F1 Asymmetric SUV
- Eagle F1 Asymmetric 3 SUV
- Eagle F1 SuperSport
- Eagle F1 SuperSport R
GOODYEAR WRANGLER
Sõitmine lumes, liivas või mudas – tugevdatud Wrangler-seeria maasturirehvid on rohke mustri ning tehnoloogiatega. Tehnoloogiates on kasutusel SmartRED Weather Reactive, TractiveGroove, DuraWall ja Kevlar®.- Wrangler HP All Weather
- Wrangler DuraTrac
- Wrangler MT/R
- Wrangler All-Terrain Adventure
- Goodyear Excellence
- Goodyear Duragrip
- Goodyear Cargo Marathon
GOODYEAR TALVEREHVID
- Vector 4Seasons
- Vector 4Seasons Gen-2
- Vector 4Seasons Gen-3
- UltraGrip Performance 1
- UltraGrip Performance 2
- UltraGrip Performance
- UltraGrip Arctic 2
- UltraGrip Ice Arctic
- UltraGrip 9 UltraGrip 9
- UltraGrip Ice 2