< Blogi
Lamellrehvi eelis on sõit lumisel või kuival/poolkuival teel.
Kasutatud lamell- ja naastrehvi kulumisel on lamellrehvi eeliseks ühtlasema haarduvuse tagamine ajal, mil naastrehvi omadused ajas kiiremini kahanevad ja eksliku kindluse võivad tekitada. Sõltumata talverehvi tüübist on tähtis roll ka ilmastikule ning teeoludele vastavate sõiduvõtete valimisel, sõidueelistustel, rehvi seisukorral, valitud sõidukiirusel, rehvi siserõhus, rehvi brändis/mudelis ja kindlasti ka auto tehnilises seisukorras.
Tunnused: Lamellrehvi tunneb ära mustriplokkides olevate peenikeste siksakiliste vagude järgi, mis tagavad parema haarduvuse just lumel sõites. Lamellide eesmärk on juhtida vett ja niiskust mustri pinnalt, et tekitada ühtlasem kontaktpind teega. Lamellrehvidel puuduvad metallnaastud.
Omadused ja kasutamine: Temperatuurivahemikus -10°C kuni +10°C omab lamellrehv head pidavust värskes lumes ja märjal teekattel, samas säilitades vaikuse ning pidavuse ka kuival asfaldil. Lamellrehvi kasutamise eelis on ka selle võimalus aastaringseks kasutuseks, mil soovituslikult sõidetakse aastaga vähem kui 10,000 kilomeetrit. Parima sõidukogemuse ning rehvide kasutusea tagamiseks on soovituslik lamellrehve kasutada vaid külmemal, selleks ettenähtud kasutusperioodil, soojemal perioodil kasutada aga spetsiaalseid suverehve.
Suvistes tingimustes on lamellrehv sooja asfaldi jaoks jäigema segu ning rohke turvisemustri tõttu mitte ehk kõige mugavam ning vaiksem valik. Samuti kulutab lamellrehvi sihtotstarbeväline suvine sõit tulutult mustrit ning rehvi, mis tuleks paremini kasuks vaid talvisel perioodil sõites. Lisaks ei kannata võrrelda suverehvi ja lamellrehvi mürataset, jäikust ja pidavust kuivades ja märgades tingimustes, kus suverehvil on hulga suurem eelis ühtlasema turvisemustri ja laiemate kanalite tõttu.
Aastaringsed suverehvid või aastaringsed kesk-Euroopa lamellrehvid võivad pealtnäha meenutada mustrirohket suverehvi. Kesk-Euroopa aastaringne lamellrehv on mõeldud eelkõige 0°C kuni +20°C vahemikku, ehk saab hakkama ka madala temperatuuri ja kerge lörtsiga.
Reeglina muutub talvetingimustes pehmema seguga Kesk-Euroopa aastaringne lamellrehv tugeva miinuskraadiga jäigaks, kaotades sellega oma peamised omadused, ehk talverehvile vajaliku haakuvuse miinuskraadidega. Põhja-Euroopa (Nordic) lamellrehv omab aga külmas elastsemat rehvisegu pehmema mustriga, et saavutada parem pidamine ka suurte külmakraadidega. Seetõttu ei ole soovituslik kasutada Kesk-Euroopa rehvi põhjamaades, sealhulgas ka Eesti talves. Põhja-Euroopa ilmastiku jaoks loodud lamellrehv tunneb ära lumehelbe ja kolme tipuga mäe sümboliga. (3PMSF – 3 Peak-Mountain-Snow-Flake symbol).
Loe lisa - Lamellrehvi ülevaade
Naastrehv on sisuliselt lamellrehv, millel on metallist naastud pidavuse tagamiseks jäistes tingimustes. Naastrehvid on spetsiaalsed talverehvid mille ettenähtud kohtades, mustriplokkides, on paigaldatud metallist naastud haarduvuse parandamiseks jäistes tingimustes. Metallist naastud, rahvakeeli ka naelad (naelrehvid), on kasutusel parema haarduvuse tagamiseks ekstreemsetes talvistes tingimustes. Naastrehvide kasutusega kaasneb mitmes Euroopa riigis lisapiirangud, kus naastrehvide kasutamine piirkonniti keelatud on.
Loe lisa - Naastrehvi ülevaade
Põhjus: Parem rehvipaar sõiduki esisillas tagab parema pidamise esisillas, kuid soosib sõiduki tagasilla kontrolli kaotamist, ehk ülejuhitavust ekstreemsetes tingimustes. Esisillas kuluvad esiveolise sõiduki rehvid reeglina kiiremini (jõuülekanne kiirendamisel, suurem mass pidurdamisel, keeramisel, sõiduki üldmassi jaotus), täismassiga kaubikutel ja tagaveolistel sportliku mootoriga sõidukitel aga tagarehvid. Rehvide ühtlase kulumise tagamiseks on soovituslik neid roteeruda vastavalt auto- ning rehvitootja soovitustele, keskmiselt iga 10-tuh kilomeetri järel koos sillastendi ning rataste balanseerimisega. Suure mustrisügavuse erinevuste puhul on soovituslik kulunud rehvid välja vahetada ühtlase haardumise saavutamiseks.
Paigaldades kuni 30-50% erinevusega rehvimustrid sõiduki esi- ja tagasilda (näiteks 3mm ees, 6mm taga või 4mm ees ja 7mm taga), on mõjutatud sõiduki juhitavus ekstreemsetes oludes. Paremad rehvid sõiduki ees tagavad ühtlase kulumise, kuid suurendavad võimalust ülejuhitavuse tekkimiseks, ehk sõiduki tagaosa kontrolli kaotamist. Paremate rehvide kasutamine sõiduki taga on soovituslik just talverehvide paigaldamisel. kuna võrreldes suverehvidega on oht libedusse sattuda oluliselt suurem.
LOE LISA:
Naastrehvide info
Lamellrehvide info
Talverehvide seadused Eestis ja Euroopas
Naast- või lamellrehv? Talverehvide võrdlus
Elades kliimavööndis kus neli hooaega enda parimat palet näitavad on rehvil, ehk ainsa kontaktpinna auto ja teekatte vahel äärmiselt oluline roll turvalisuse tagamisel. Jää, lumi, lörts, tuul ja tuisk, vihm ning kuiv asfald on ühe keskmise talvenädala ilmastikuolud, mis Eesti muutliku talve puhul kiiret kohanemist nõuavad. Valides rehviringi talviseks perioodiks käib peamine arutelu lamell- ja naastrehvi kasutamise vahel. Vaatame lähemalt mõlema talverehvi tüübi tagamaid, et lihtsustada valikut vastavalt vajadustele ning eelistustele.
Rahvatarkus ütleb, et lamellrehv sobib hästi neile, kes peamiselt linnas ja hooldatud teedel liiklevad, naastrehv aga maanteele ning hooldamata teedele.- Lamellirehvi eelis on paindlikum rehvivahetuse ajastus – seda on võimalik teostada kas varasügisel või hiliskevadel.
- Samuti on lamellrehv suverehvidele alternatiivne soovitus aastaringse rehvina neile, kes aastaga alla 10-tuhande kilomeetri sõidavad.
- Naastrehv tuleb hästi toime aga kõige ekstreemsemates talvetingimustes lühema pidurdusmaa ja parema haakuvusega - seda just jäisel või tuisusel teel.
Eestis tohib 1. detsembrist 2022 kasutada 3PMSF-tähisega lamellrehve aastaringselt.
(3-peak-mountain-snow-flake / 3 mäetipu ja lumehelbe sümbolid)
(3-peak-mountain-snow-flake / 3 mäetipu ja lumehelbe sümbolid)
- Lamellrehv, millel on lumehelbe ja kolme mäetipu tähis, tohib kasutada aastaringselt
- Naastrehviga on lubatud sõita 15. oktoober – 31. märts. Naastrehvid on keelatud 1.mai - 14.oktoober, kui eriolukorra puhul etteteatamisega perioode ei laiendata
- Talverehvid on kohustuslikud 1.detsember - 1 märts
- Suverehvid on kohustuslikud 1. mai – 15. oktoober
- Minimaalne lubatud talverehvi mustrijääk on 3mm. Talverehvid soovitatakse välja vahetada 4-millimeetrise kulumisastme juures
- Minimaalne lubatud suverehvide mustrijääk on 1.6mm. Suverehvid soovitatakse uute vastu välja vahetada juba 3mm jääksügavuse saabumisel
Lamellrehvi eelis on sõit lumisel või kuival/poolkuival teel.
Kasutatud lamell- ja naastrehvi kulumisel on lamellrehvi eeliseks ühtlasema haarduvuse tagamine ajal, mil naastrehvi omadused ajas kiiremini kahanevad ja eksliku kindluse võivad tekitada. Sõltumata talverehvi tüübist on tähtis roll ka ilmastikule ning teeoludele vastavate sõiduvõtete valimisel, sõidueelistustel, rehvi seisukorral, valitud sõidukiirusel, rehvi siserõhus, rehvi brändis/mudelis ja kindlasti ka auto tehnilises seisukorras.
LAMELLREHVI INFORMATSIOON
Lamellrehv on M+S, MS, M&S (Mud+Snow) või 3PMFS (Three-Peak-Mountain-Snowflake) tähisega naastudeta talverehv mis on mõeldud sõitmiseks lumistes tingimustes, talvistes oludes. Lamellrehvile on iseloomulikud siksakilised vaod/pilud mustriplokkides, mis aitavad parandada haarduvust lumisel teel.
Tunnused: Lamellrehvi tunneb ära mustriplokkides olevate peenikeste siksakiliste vagude järgi, mis tagavad parema haarduvuse just lumel sõites. Lamellide eesmärk on juhtida vett ja niiskust mustri pinnalt, et tekitada ühtlasem kontaktpind teega. Lamellrehvidel puuduvad metallnaastud.
Omadused ja kasutamine: Temperatuurivahemikus -10°C kuni +10°C omab lamellrehv head pidavust värskes lumes ja märjal teekattel, samas säilitades vaikuse ning pidavuse ka kuival asfaldil. Lamellrehvi kasutamise eelis on ka selle võimalus aastaringseks kasutuseks, mil soovituslikult sõidetakse aastaga vähem kui 10,000 kilomeetrit. Parima sõidukogemuse ning rehvide kasutusea tagamiseks on soovituslik lamellrehve kasutada vaid külmemal, selleks ettenähtud kasutusperioodil, soojemal perioodil kasutada aga spetsiaalseid suverehve.
Lamellrehvi kasutamine suvel
Suvistes tingimustes on lamellrehv sooja asfaldi jaoks jäigema segu ning rohke turvisemustri tõttu mitte ehk kõige mugavam ning vaiksem valik. Samuti kulutab lamellrehvi sihtotstarbeväline suvine sõit tulutult mustrit ning rehvi, mis tuleks paremini kasuks vaid talvisel perioodil sõites. Lisaks ei kannata võrrelda suverehvi ja lamellrehvi mürataset, jäikust ja pidavust kuivades ja märgades tingimustes, kus suverehvil on hulga suurem eelis ühtlasema turvisemustri ja laiemate kanalite tõttu.LAMELLREHVI EELISED NAELREHVI EES:
- Vaiksem sõidumüra – Naastude puudumine vähendab autosse sissekostuvad müra.
- Parem pidamine kuival, märjal ja lumega kaetud teel – Lamellrehvi kasutusele loodud tingimustes.
- Tohib sõita pikema ajaperioodi vältel – Vältides tihedaid rehvivahetuse järjekordi, hoides kokku kulusid rehvide vahetusel ning hoiustamisel.
- Keskkonnasõbralik - Lamellrehv lõhub vähem teekatet ja paiskab ka vähem tolmu õhku.
- Parem pidamine kulumise vältel – Lamellrehvi omadused aeguvad kuludes paremini võrreldes naastrehviga.
- Võib kasutada rohkemates Euroopa riikides – Naastrehvi kasutusele on seatud rohkem piiranguid.
LAMELLREHVI PUUDUSED VÕRRELDES NAASTREHVIGA:
- Sulamise järel tekkinud jäisel teekattel on lamellrehvil nõrgem haarduvus võrreldes naastrehviga.
- Jäistes tingimustes on lamellrehvil pikem pidurdusteekond ja väiksem haarduvus võrreldes naastrehviga.
- Pooleldi täistuisanud maanteel sõites on naastrehvil kindlam haakumine.
Kas naastrehv on naastudega lamellrehv?
Talverehvi tüübid lamell- ja naastrehvid omavad erinevat turvisemustrit eri otstarbeliseks kasutuseks. Naastrehvi turvisemuster võib meenutada lamellrehvi, mis naastude eemaldamisel toimib endiselt talverehvina. Mitmed lamellrehvid on naastu-valmidusega, samas kui suurem osa lamellrehve on loodud ilma naastudeta, kasutamiseks aastaringselt.Mis on Lõuna/Kesk-Euroopa lamell?
Lõuna- või Kesk-Euroopast pärit autol ja harva ka kohalikes rehvipoodides võib leida aastaringse märgisega universaalrehve, ehk 3PMSF tähiseta M+S suverehve.Aastaringsed suverehvid või aastaringsed kesk-Euroopa lamellrehvid võivad pealtnäha meenutada mustrirohket suverehvi. Kesk-Euroopa aastaringne lamellrehv on mõeldud eelkõige 0°C kuni +20°C vahemikku, ehk saab hakkama ka madala temperatuuri ja kerge lörtsiga.
Reeglina muutub talvetingimustes pehmema seguga Kesk-Euroopa aastaringne lamellrehv tugeva miinuskraadiga jäigaks, kaotades sellega oma peamised omadused, ehk talverehvile vajaliku haakuvuse miinuskraadidega. Põhja-Euroopa (Nordic) lamellrehv omab aga külmas elastsemat rehvisegu pehmema mustriga, et saavutada parem pidamine ka suurte külmakraadidega. Seetõttu ei ole soovituslik kasutada Kesk-Euroopa rehvi põhjamaades, sealhulgas ka Eesti talves. Põhja-Euroopa ilmastiku jaoks loodud lamellrehv tunneb ära lumehelbe ja kolme tipuga mäe sümboliga. (3PMSF – 3 Peak-Mountain-Snow-Flake symbol).
Loe lisa - Lamellrehvi ülevaade
NAASTREHVI INFORMATSIOON
Naastrehv on sisuliselt lamellrehv, millel on metallist naastud pidavuse tagamiseks jäistes tingimustes. Naastrehvid on spetsiaalsed talverehvid mille ettenähtud kohtades, mustriplokkides, on paigaldatud metallist naastud haarduvuse parandamiseks jäistes tingimustes. Metallist naastud, rahvakeeli ka naelad (naelrehvid), on kasutusel parema haarduvuse tagamiseks ekstreemsetes talvistes tingimustes. Naastrehvide kasutusega kaasneb mitmes Euroopa riigis lisapiirangud, kus naastrehvide kasutamine piirkonniti keelatud on.
NAASTREHVI EELISED:
- Pidamine jääl – Naastude olemasolu tagab kindla haarduvuse jäisel teel ja pakitud lumel.
- Pidamine vahelduvatel oludel - Sõites täistuisanud maanteel kus on lund, lõrtsi ja jääd, on naastrehvil parimad kasutusomadused.
NAASTREHVID PUUDUSED:
- Toimib hästi vaid uueväärsena – naastude naturaalsel kulumisel, näiteks sõites pidevalt kuival teekattel, muutuvad naastud nüriks või eemalduvad sootuks rehvilt, kaotades sellega oma peamise eesmärgi ehk haakuvuse jääl.
- Paksus lumes on naastud kasutud – Suuremat rolli mängib turvisemustri disain ja kvaliteet.
- Tekitavad müra kuival asfaldil – Naeladest pärinev klõbin on salongi rohkem kuulda.
- Kahjustavad teekatet ja õhku – Peamine põhjus mitmetes Euroopa riikides naastrehvide keelustamiseks.
- Väiksem haarduvus kuival asfaldil – Naastud võivad kuivades tingimustes haakuvuse asemel libedust tekitada.
- Piirangud Euroopas reisides – Teatud riikides on naastrehvide kasutus keelatud. Samuti tuleb teatud kiirteedel sõites märkida naastrehvide kasutus eraldi autole ning jääda kindlasse kiirusvahemikesse (Üldiselt 100km/h).
Loe lisa - Naastrehvi ülevaade
LISAINFO
Kas paremad talverehvid paigaldada sõiduki ette või taha?
Paremad rehvid mustrilt, aastalt või brändi ning klassi poolest, või vaid kahe rehvi soetamisel, soovitatakse talvisel ajal paigaldada sõiduki taha ülejuhitavuse tekkimise vähendamiseks. Parem rehvimuster paigaldada sõiduki taha on soovitatud näiteks Continental'i ja Nokian'i poolt. Eestis on populaarse valikuna sõidukijuhtide seas paigaldada parema rehvimustriga rehvid sõiduki ette, et saavutada ühtlane rehvide kulumine.Põhjus: Parem rehvipaar sõiduki esisillas tagab parema pidamise esisillas, kuid soosib sõiduki tagasilla kontrolli kaotamist, ehk ülejuhitavust ekstreemsetes tingimustes. Esisillas kuluvad esiveolise sõiduki rehvid reeglina kiiremini (jõuülekanne kiirendamisel, suurem mass pidurdamisel, keeramisel, sõiduki üldmassi jaotus), täismassiga kaubikutel ja tagaveolistel sportliku mootoriga sõidukitel aga tagarehvid. Rehvide ühtlase kulumise tagamiseks on soovituslik neid roteeruda vastavalt auto- ning rehvitootja soovitustele, keskmiselt iga 10-tuh kilomeetri järel koos sillastendi ning rataste balanseerimisega. Suure mustrisügavuse erinevuste puhul on soovituslik kulunud rehvid välja vahetada ühtlase haardumise saavutamiseks.
Ülejuhitavus ja alajuhitavus
Esiveolistel sõidukitel on komme libedaga sattuda alajuhitavusse, kus sõiduki esisild kaotab kontrolli. Tagaveolistel sõidukitel aga ülejuhitavusse, kus sõiduki tagumine osa kaotab kontrolli. Ülejuhitavuse tekkimist peetakse ohtlikumaks, eriti liikluses ja suurel kiirusel, kuna sõiduki esisillal ning roolimisel puudub kontroll sõiduki suuna üle. Alajuhitavust on lihtsam kontrolli alla saada perioodilise pidurdamisega ja rooli pööramisega.Paigaldades kuni 30-50% erinevusega rehvimustrid sõiduki esi- ja tagasilda (näiteks 3mm ees, 6mm taga või 4mm ees ja 7mm taga), on mõjutatud sõiduki juhitavus ekstreemsetes oludes. Paremad rehvid sõiduki ees tagavad ühtlase kulumise, kuid suurendavad võimalust ülejuhitavuse tekkimiseks, ehk sõiduki tagaosa kontrolli kaotamist. Paremate rehvide kasutamine sõiduki taga on soovituslik just talverehvide paigaldamisel. kuna võrreldes suverehvidega on oht libedusse sattuda oluliselt suurem.
Lumeketid ja lumesokid rehvidel
Alternatiivina on Euroopas võimalik ekstreemsetes tingimustes või ka seadusega sätestatud piirkondades kasutada sõiduki rehvidel kas lumekette või lumesokke. Kasulik ning kompaktne lahendus mida on võimalik kasutada vaid vedaval silla parema haakuvuse tagamiseks. Lumekettidel on väga hea pidamine jäisel teekattel ja mägistes piirkondades. Lumesokkide eeliseks on sõit paksus lumes, mille pehme kate rehvi ümber tagab parema kontaktpinna.Mustrijääk - millal tuleks välja vahetada talverehvid?
Kui keskmiselt näeb Euroopa riikides seadus ette 3 või 4-millimeetrist talverehvi legaalset rehvimustri jääksügavust, on mõistlik talverehvid uute vastu välja vahetada 4-millimeetri saabumisel. Erinevalt suverehvi 1.6mm’st jäägist on talverehvi korrashoiul märksa olulisem roll turvalise liiklemise tagamiseks. Samuti tuleks vaadata ka rehvi üldist seisukorda, kogu rehviringi ühtlast kulumist ning rehvi vanust.- Eestis talverehvide mustrisügavuse legaalne alumine piir on 3mm.
- Talverehvid soovitatakse uute vastu välja vahetada 4mm saabumisel.
Soovituslikult
Lamellrehv on hea valik neile kes peamiselt hooldatud asulateedel liiklevad, samuti vähese aastase kilometraaziga (talvel/suvel alla 5,000km). Naastrehv tuleb aga kasuks sõites hooldamata teedel, näiteks täistuisanud maanteel või piirkondades kus jäiteoht võib tekkida. Mõlemad talverehvi tüübid on ette nähtud kasutamiseks külmades oludes, ekstreemsetes tingimustes. Tuletame ka meelde, et hea ja hooajale vastav rehv ei välista ootamatu olukordade tekke või koguni õnnetuse. Talvistes tingimustes tasub alati sõita suurenenud tähelepanuga, varudes aega ja ruumi nii enda kui teiste ootamatuste tekkimiseks. Perioodiliselt tuleks suurema temperatuuri kukkumise järel üle kontrollida rehvirõhud, et sõit kulgeks mugavalt ja turvaliselt.Turvalist liiklemist!
LOE LISA:
Naastrehvide info
Lamellrehvide info
Talverehvide seadused Eestis ja Euroopas