RUSFIN AvalehtSuverehvidTalverehvidInfoTeenusedPakkumisedKontakt

info@rehvid24.ee

+372 44 22 333

Suverehvid Talverehvid
x
< Blogi

Suunaga ja suunata rehvide võrdlus ja rotatsioon

Kohalikud aastaringsed teeolud nõuavad autojuhi kohanemist kõigi nelja hooaja vältel. Tänu sellele on ka keskmine autojuht Eestis mõnevõrra teadlikum, kui võrrelda meid muus maailmas liiklejatega. Ekstreemsed tingimused hooaegade vahetusel ja ebaühtlaselt hooldatud teekatetel sõitmine on õpetanud meid ka teadlikuma rehvivaliku tegemisel.
Kui üldiselt keskendub automanik rehve ostes peale rehvi suuruse, hooajalise sobivuse, hinna ja rehvitootja vahel vaid harva rehvi mustrikujundusele lõppvaliku tegemisel, oleks hea tava kohaselt heita pilk peale peamistele märgistele rehvi seinal ning rehvi mustritüübile, mis väljendavad kindlaid tehnoloogiaid ja otstarvet rehvi esialgseks kasutuseks. Tehnoloogiate kasutamise eesmärk on üldiselt pakkuda mugav, vaikne, vastupidav või sportlik sõidukogemus. Kas sõiduki rehvid on sõidusuunaga või sõidusuunata (suunaga/sümeetrilised/asümmeetrilised) on varasemalt otsustatud rehvitootja poolt vastavalt rehvi kategooriale ning hooajalisele sobivusele.

Vaatame lähemalt rehvimustrite tagamaid ning peamiselt - mis on suunaga ja suunata rehvide eelised ning kas erinevate rehvi mustritüüpide kasutamine autol mõjutab selle konstruktsiooni vastupidavust.

1. Asümmetrilised, sümmeeterilised ja sõidusuunaga rehvid
2. Mustri ja selle kujunduse olulisus sõiduki rehvidel
3. Rehvide rotatsioon
4. Mustri sügavus suverehvidel – kuhu paigaldada?
5. Lisateave
Mõisted "asümmeetriline" ja "sümmeetriline" viitavad rehvi turvisemustri kujundusele. Sümmeetrilise rehvi sise- ja väliskülje mustriplokid ning vaod on paigutatud ühtlaselt - sõltumata sõidu või rehvi suunast, asümmeetrilise rehvil on aga rehvimuster turvise ulatuses erinev. Suunaga rehvide turvis meenutab noolekujulist mustrit kindla sõidusuunaga. 
  • Turvisemuster on rehvi osa, mis puutub kokku teepinnaga ja sellel on rehvi tööomaduste määramisel oluline roll.
  • Rehvi turvisel oleva mustrikujunduse eesmärk on tagada teepinnaga ühtlane kontaktpind.
  • Rehvide tootja ja mudeli ühtne sobivus auto telgedel tagab parimad tingimused teel.

Asümmeetriliste, suunaga ning sümmeetriliste rehvide segamini kasutamine sõiduki ulatuses; või suve- ja lamellrehvide kasutamine esi-, ja tagasillas või vasakul ja paremal külje ei ole seadusega lubatud. Kasutada tuleb ühte rehvitüüpi sõiduki kõigil neljal rattal, sama rehvisuurust ja rehvimudelit ehk kattuvat mustrit ühel teljel - vasakul ja paremal. Erineva mustriga rehvipaari tohib kasutada esi ja tagasillas - ntks ees Continental SportContact 5, taga Michelin Primacy 3.

Asümmeetriline rehv
Asümmeetriline rehvimuster eeldab rehvi kasutamist kindla suunaga sõiduki veljel (Inside-Outside)
 

1. Asümmetrilised (sõidusuunata), sõidusuunaga (directional) või sümmetrilised rehvid (unidirectional)


Mustrikujunduse eesmärk on eri rehvitüüpide puhul võimalikult optimaalse sõidu tagamine erinevates tingimustes. Üldiselt on suunaga rehvide noolekujuline muster väga hea vee väljajuhtimisega rehvi pinnalt vesisel või talvisel ajal. Vastukaaluks on asümmeetriline rehvitüüp laiemalt levinud ja omab erinevat rehvisegu ning mustrit rehvi sise- ning välisküljel. Asümmeetrilised rehvid on reeglina vaiksemad ning parema pidavusega kuivas. Sümmeetrilised rehvid on rehvi paigaldamisel veljele ja sõidusuuna suhtes universaalsed.
  1. Suunaga
    Directional 
    Rotation > (auto parema külje rehv), < Rotation (auto vasak külje rehv).
  2. Asümmetrilised rehvid = Suunata
    Inside / Outside märgitud rehvi eri külgedel, millest Outside asub alati velje välisküljele, Inside külg velje seespool. 
  3. Sümmetrilised rehvid
    Unidirectional rehvidel puudub kindel sõidu- või monteerimise suund nii veljel kui sõidukil. Näiteks rasketehnika või treileri rehvid, samuti Bridgestone Turanza jms.
Eestis tohib sõidukil kasutada vaid ühte tüüpi rehve sõiduki neljal rattal - kas 4 sümmeetrilist või 4 asümmeetrilist rehvi. Samuti peab sõiduki esi- või tagasillas olema ühtne rehvipaar kõrvuti - seda nii tootja kui mudeli poolest.



 

2. Mustri ja selle kujunduse olulisus sõiduki rehvidel


Sõiduki rehvi mustridisain on üldiselt kavandatud järgima rehvimudeli ning sõiduki ettenähtud kasutustala. Mustri olulisus on kohaneda vastavalt hooajale, kiirusele, sõiduki tüübile, koormusele ja muudele faktoritele turvalise liiklemise tagamiseks. Sellest lähtuvalt on valmistatud ka erinevad rehvitüübid ning nende turvisel olevad mustrid. 

Peamine põhjus, miks ei kasutata täiesti sileda pinnaga turvist näiteks suverehvidel, mis teadupärast parema haakuvuse tagab, on mustrirohkuse vajalikkus vee väljajuhtimiseks ja rehvimustri elastsuse säilitamise eesmärgil. Sõites märjal teel sileda rehviga kalduks sõiduk kergesti vesiliugu ning kaotaks kontrolli juhitavuse üle. Horisontaalsed ja külgsuunalised vaod mustriplokkide vahel vastutavad vee väljajuhtimise eest rehvi pinnalt.

Kuival asfaldil sõites on siledal rehvil väga hea haakuvus, kuid mustripinnale jäävad hõlpsamini kinni ka väikesed ebavajalikud kivikesed ja metallosad - kruvid, poldid ja naelad, mis tahes-tahtmata sõiduteedele aja jooksul kanduvad. Äärmisel juhul võib liiga hea pidavus, suur sõidukiirus ja kurviline tee sportlikul sõidukil pehmema rehvi veljelt sootuks maha libistama. Tavasõiduki talverehvide muster pole liiga agresiivse mustriga seetõttu, et kannataks tavasõitudeks vajalik mugavus, vaikus ning turvaline roolimine kurvilistedel teedel või suurtel kiirustel.
 

Paigaldus

Suunaga rehvid:


Suunaga noolekujuline rehvimuster 
Turvise disain: Suunaga rehvidel on kogu rehvi ulatuses ühtlase suunaga turvisemuster. Väga hea pidamine märjal pinnasel tänu sügavamate külgsuunaliste vagude tõttu.
Paigaldamine: Suunaga rehve saab veljele paigaldada mõlemas suunas, millest 2 velge on paigaldatud sõiduki vasakule poolele (< Rotation), 2 velge paremale (Rotation >). 
 

Sümmeetrilised rehvid:


Sümmeetriline rehvimuster 
Turvise disain: Sümmeetrilistel rehvidel on kogu rehvi ulatuses ühtlase suunaga turvisemuster, olenemata kust poolt vaadata. Lihtsa konstruktsiooniga universaalrehvid tavasõitudeks.
Paigaldamine: Sümmeetrilisi rehve saab veljele paigaldada mõlemas suunas, kuna need ei ole paigaldamisel veljele või asetamisel autole piiratud. Soovituslikult monteeritakse DOT-märgis välja, nähtavale poolele.
 

Asümmeetrilised rehvid


Asümmeetriline rehvimuster
Turvise disain: Asümmeetrilistel rehvidel on rehvi sise- ja välisküljel erinev turvisemuster, mille disain on optimeeritud konkreetsete jõudlusomaduste jaoks mõlemal küljel
Paigaldamisel on asümmeetrilised rehvid suunatud, kuid need tuleb paigaldada kindlas asendis veljele, lähtudes inside/outside märgetele.


 

3. Rehvide rotatsioon:


Korrapäraselt paigaldatud rehvid on ühtlase kulumise ja rehvi pikaealisuse tagamiseks olulised. Rehvide rotatsiooni eesmärk on tagada ühtlane rehvide kulumine. Aastaringselt lamellrehviga sõites on soovituslik rehve roteeruda 10-tuh kilomeetri järel, mille käigus on võimalus ka rattad uuesti balanseerida, et tagada võimalikult mugav sõit. Rehvide kulumisel muutub ajas ka balanseerimiseks vajamineva raskuste hulk või asukoht, mille tegemata jätmisel on sõites tunda rohkem vibratsiooni ratastelt.
 

Suunaga

Suunaga rehvide puhul on rehvide rotatsioon lihtne, kuna mõlemal sõiduki küljel on kindla suunaga mustrid. Sümmeetrilise rehviga rattaid saab tõsta eest-taha ja tagant-ette. Vajadusel saab ka suunaga rehve üle kanda sõiduki teisele küljele, kui rehv demonteerida veljelt ja paigaldada teistpidi. 

Suunata - asümmeetrilised

Asümmeetrilist rehvi saab vahetada ilma rehvi veljelt eemaldamata kogu sõiduki ulatuses. Seetõttu ei kahjusta ka asümmeetrilise rehvi kasutamine mõlemil sõiduki küljel asümmeetrilise rehvi konstruktsiooni.
Rataste asukohti saab valida vastavalt kuluvuse, sõiduki veoskeemi ja rehvitüübi vahel. Asümmeetrilisi rehve roteerudes tuleb lähtuda nende kavandatud jõudluse säilitamiseks ning pöörata vastavalt tootja soovitustele, mille juures oleks peamine, et rehvi Outside külg oleks suunaga sõidukist väljapoole.

Suuunata - sümmeetrilised

Sümmeetrilisi rehve saab paigaldada nagu asümmeetrilisi rehve - vasakult paremale, eest-taha ja vastupidi. Soovituslikult esimesed rattad otse taha, tagumised ette ja risti. 

 

4. Mustri sügavus suverehvidel – kuhu paigaldada?


Ühtlase kuluvusastmega rehvid tagavad parima juhitavuse erinevates tingimustes. Suur mustrierinevus sõiduki esi- ja tagasillas võib aga tekitada sõiduki kontrolli kaotamise ekstreemsetes tingimustes. Reeglina kuluvad kiiremini esirehvid - põhjuseks sõiduki kaalujaotus, mille raskuskese asub peamiselt sõiduki esiosas. Samuti avaldub esiratastele rohkem survet pööramisel ning pidurdamine, millest enamiku jõu neelab endasse esisillas olevad rehvid.
  • Rehvivahetusel või rataste roteerumisel paigaldatakse ühtlase kulumise tagamiseks paremad suverehvid esiveolise sõiduki esisilda.
  • Talverehvidel või parima ohutuse tagamiseks on soovituslik paremad rehvid sõiduki taha paigaldada, et tagada parem kindlus ülejuhitavuse tekkimisel libedaga - näiteks paksus vihmas või lumel/jääl, kus auto tagaosa võib kaotada kontrolli.
Ühtlaselt kulunud rehvide puhul, mille mustrisügavuse erinevus ei ületa 50%, sõltub paigaldus sõiduki veoskeemist (esi- taga- või nelikvedu) ning juhi isiklikest eelistustest.

Suverehvid - esiveoline sõiduk
Esiveolisel sõidukil soovitatakse võimalusel parema mustriga rehvid üldiselt paigaldada sõiduki vedavale sillale, ehk ette. Tavasõitude puhul kuluvad esiveolise esirehvid tagarehvidest kiiremini. Esisild esiveolisel sõidukil vastutab väände konverteerimisel veljelt teepinda läbi ratta pöörlemise, raskuskese kandmise, pööramise ning pidurdamise kaudu.

Paremad rehvid esiveolise sõiduki ees tagavad hea haarduvuse ja ühtlase kulumise, kuid ülejuhitavuse tekkimisel on esiveolist sõidukit raskem korrigeerida kui võrrelda alajuhitavuse tekkimisel, kus sõiduki esisild kaotab kontrolli.

Suverehvid - tagaveoline sõiduk
Tagaveoliste sõidukite puhul soovitatakse suurema mustrisügavusega rehvid paigaldada tagasilda, et tagada ühtlane rehvide kulumine, vältides sellega ka ülejuhitavuse teket.

Suverehvid - nelikveoline sõiduk
Nelikveolisel sõidukil on soovituslik paigaldada parema mustriga rehvid sõiduki taha. Aastaringseid touring/lamellrehve kasutades võib paremad rehvid asetada ka esimesse silda, et leida ühtlane tasakaal kuluvuse tagamiseks.


 

5. Lisateave:


Millal tuleks tegeleda rehvide rotatsiooniga?

Rehve ümber tõestes on hea võimalus tagada rehvimustri ühtlane kulumine. Ühtlase kuluvusega tagatakse ka ühtlane haakuvus, mis on oluline turvalisuse tagamiseks liikluses.
Kui sõidetakse hooajaga rohkem kui 10-tuh kilomeetrit, oleks mõistlik parima sõidumugavuse tagamiseks peale ümbertõstmise ka kontrollida rataste balansseerimist ning teostada sillastend iga 10-tuh kilomeetri järel.
  • Paremad rehvid = sügavam muster, parem rehvimudel, uuem tootmiskuupäev, jäik üldprofiil
  • Kehvemad rehvid = vanem valmistusaasta, madalam mustrisügavus, ümar või väljaveninud üldprofiil

Rehvide parimaks soorituseks on soovituslik:

  • Rehve perioodiliselt roteeruda ühtlase kuluvuse tagamiseks. (10,000km)
  • Rattad balansseerida. (10,000km)
  • Teostada korrapäraselt sillastend vastavalt läbitud kilometraazile või vajadusele. (10,000km)
  • Kasutada õiget rehvi siserõhku, mis sõiduki kütuseluugile või juhiukse seinale märgitud on. (Peale igat tankimist)

Millal tuleks rehvid välja vahetada?

  • Sõiduki rehvid tuleks soovituslikult välja vahetada siis, kui esi- ja tagasillas oleva rehvimustri erinevus ületab 50% (Näiteks 3mm ja 6mm)
  • Suverehvid soovitatakse välja vahetada 3-millimeetrise jääksügavuseni jõudmisel või peale 10-aastast rehvi kasutust. Minimaalne lubatud suverehvi jääksügavus on 1.6 millimeetrit.
  • Talverehvid soovitatakse välja vahetada 4-millimeetrise jääksügavuseni jõudmisel või peale 10-aastast rehvi kasutust. Minimaalne lubatud talverehvi jääksügavus on 3 millimeetrit.

 

Loe lisa: