< Blogi
Sillastendi on võimalik lasta teha enamasti hästivarustatud auto- või rehvitöökodades selleks ettenähtud sillastendi pingil - tõstuki ja lasermöödikute abil. Sarnase soovitusliku intervalliga hooldus on peale sillastendi ka rehvide rotatsioon, rataste balanseerimine ning õlivahetus, mida soovitatakse teostada iga 10-tuh läbitud kilomeetri järel.
Peamine vajadus sillastendi teostamiseks on aja jooksul sõiduki esi- ja/või tagasilla kuluosade väljavahetamine - kummipuksid, käändmikud, rooliotsad, samuti ajas kuju ja suurust muutvad silladetailid ning pidev eri tüüpi teekatetel sõitmine. Pidev löökaukudega teel sõitmine on samuti määrav põhjus, miks sõiduki sillad tihedamat kontrolli ning reguleerimist vajavad.
BRONEERI AEG
Enne sillastendi:
Ettevalmistus:
Kontrolli silla reguleerimise vajadust:
Täiustatud juhitavus ja juhtimine:
Õige rataste joondamine tagab, et kõik rattad oleks õiges suunas, tagades sellega parim vōimalik juhitavus. See on oluline stabiilsuse säilitamiseks sirgel teel, samuti ka pöörete ja manöövrite ajal.
Pikendatud rehvi eluiga:
Valesti joondatud rattad võivad põhjustada rehvide ebaühtlast kulumist. Kui rattad on õigesti joondatud, kuluvad rehvid ühtlasemalt, pikendades nende eluiga ja säästes raha enneaegselt kulunud rehvide vahetamisele.
Kütusesäästlikkus:
Õige rataste joondamine vähendab veeretakistust, mis omakorda suurendab kütusesäästlikkust. Kui rattad on joondatud, kogeb sõiduk teelt vähem vastupanu, mis nõuab edasiliikumiseks vähem energiat.
Ohutus:
Täpne rataste joondamine aitab kaasa sõiduki üldisele ohutusele. Õigesti joondatud rattad aitavad säilitada optimaalse veojõu ja stabiilsuse, vähendades õnnetuste ohtu - seda eriti hädaolukorra manöövrite puhul või ebasoodsatel teeoludel sõites. Samuti säästab korrapärane sillastend pika päevase kilometraaziga autojuhi liigset randmete väsimist, et sõiduki rooli otse hoida. Spetsifikatsioonidest kõrvalekaldunud kalletenurgad võivad kasvõi korraks käed roolilt lahti lastes sõiduki kiirelt teelt välja juhtida vähem kui viie sekundiga!
Komponentide kulumise vältimine:
Vale või ajas spetsifikatsioonidele muutunud kallete nurgad võivad põhjustada erinevate vedrustuse ja roolikomponentide enneaegset kulumist. Kui tagatakse rataste õige joondamine, vähendatakse sellega üleüldist komponentide koormust, ehk vähendades ka kulukate remonditööde tõenäosust.
Täiustatud sõidumugavus:
Korrapäraselt joondatud sõiduk tagab sujuva ja mugava sõidu. See vähendab vibratsiooni ja tagab, et sõiduk sõidab otse ilma ühele küljele tõmbamata, pakkudes nauditavamat sõidukogemust.
Täiustatud juhiabisüsteemide (ADAS-Advanced Driver-Assistance Systems) joondamine:
Paljud kaasaegsed sõidukid on varustatud juhiabisüsteemidega, näiteks sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatus ja adaptiivne püsikiirusehoidja. Õige rataste joondamine on nende süsteemide täpseks ja usaldusväärseks toimimiseks oluline osa. Uuendatud sildade reguleerimise programm tuvastada ADAS-süsteemide olemasolu vastavalt mudelile ning soovitab need enne sillastendi kas välja lülitada või peale sillastendi reset'ida.
Optimaalne jõudlus:
Õige rataste joondamine aitab kaasa sõiduki üldisele jõudlusele. See aitab säilitada ettenähtud juhitavusomadusi, tagades ühtlase kaalujaotuse ja maksimeerides pidurisüsteemi tõhusust.
Kokkuhoid pikas perspektiivis:
Kuigi rataste joondamine on regulaarne hoolduskulu, võib kütusesäästlikkuse paranemisest, rehvide pikaajalisusest ja komponentide kulumise vähenemisest tulenev kokkuhoid need kulud pikemas perspektiivis korvata.
Vastavus tootja spetsifikatsioonidele:
Tootja soovitatud rataste joondamise seadistuste järgimine tagab, et sõiduk töötab ettenähtud viisil. Nendest spetsifikatsioonidest kõrvalekaldumine võib kahjustada jõudlust, ohutust ja garantii kehtivust.
Regulaarsed rataste joondamise kontrollid, eriti pärast löökaukudesse või äärekividesse sõitmist, on teie sõiduki üldise tervise ja jõudluse säilitamiseks üliolulised. See on ennetav meede, mis säästab teie raha, suurendab ohutust ja aitab kaasa sujuvamale sõidukogemusele.
Sõiduki parimate omaduste tagamiseks on sildade reguleerimine oluline osa hooldusest. Sõiduki sillastendi kontrollis on soovituslik käia ka peale suuremate löökaukude tabamist, või pikalt kehval teel sõitmise järel. Sirgeks reguleeritud sillad pakuvad mugavust, paremat kütusesäästlikkust ja väiksemat veeretakistust rehvidelt, samuti aitavad kaasa rehvi ja silladetailide pikaealisuse tagamiseks.
Sõiduki sillastendi vajalikkus
Sillastend, ehk sõiduki sildade/silladetailide reguleerimine on tavapärane hoolduse osa mille käigus seadistatakse sõiduki esi- ja tagasild vastavalt autotootja poolt ettenähtud nurkade vahemikku. Sillastendi, ehk sildade reguleerimise tulemusel on tagatud ühtlane veeremine, samuti madal silladetailide, veermiku, vedrustuse, laagrite ning rehvide kulumine. Sillastendi maksumus varieerub 30-70€ ringis, reguleerimine kestab keskmiselt 15-45min. Hind ja tööaeg varieerub vastavalt kas tegu on esi-, taga- või nelikveolise sõidukiga. Samuti mängib rolli sõiduki päritolumaa, otstarve ning silla ülesehituse keerukus. Sport- ning luksusautode veermik on reeglina rohkema arvu detailidega, esiveolised tavasõidukid aga lihtsama ülesehitusega.Sillastendi on võimalik lasta teha enamasti hästivarustatud auto- või rehvitöökodades selleks ettenähtud sillastendi pingil - tõstuki ja lasermöödikute abil. Sarnase soovitusliku intervalliga hooldus on peale sillastendi ka rehvide rotatsioon, rataste balanseerimine ning õlivahetus, mida soovitatakse teostada iga 10-tuh läbitud kilomeetri järel.
Peamine vajadus sillastendi teostamiseks on aja jooksul sõiduki esi- ja/või tagasilla kuluosade väljavahetamine - kummipuksid, käändmikud, rooliotsad, samuti ajas kuju ja suurust muutvad silladetailid ning pidev eri tüüpi teekatetel sõitmine. Pidev löökaukudega teel sõitmine on samuti määrav põhjus, miks sõiduki sillad tihedamat kontrolli ning reguleerimist vajavad.
BRONEERI AEG
Tirestar.ee/et/teenused/
Enne sillastendi:
- Hea tava kohaselt kontrollitakse eelnevalt ülestõstetud sõiduki ratastelt pärinevaid lokse külge- ning pikkupidi, et välistada vedrustuse ning veermikuga seotud mõjutusi roolimisele.
- Auto rehvide korrasoleku hindamine, siserõhu kontroll ja rõhu lisamine/vähendamine vastavalt sõidukile ettenähtud soovitustele. Vajadusel rataste ümbertõstmine, kulunud rehvide väljavahetamine.
Ettevalmistus:
- Auto sõidetakse platvorm-tõstukile, lisatakse sõiduki rehvisuurusele ettenähtud rehvi siserõhud.
- Kõigile neljale rattale paigaldatakse igale rattale selleks ettenähtud lasermöödik.
- Programmis valitakse sõiduki mark ja mudel, vajadusel spetsiifilisemad konfiguratsioonid.
- Täpse kallete/nurkade teadasaamiseks näeb programm ette enne reguleerimist auto veeretamist edasi ning tagasi, samuti rataste väljakeeramist, et kindlustada lasermöödikute täpsus.
- Rataste allolevad spetsiaalsed plaadid vabastatakse lukustusest, et silladetailide reguleerimine kulgeks vabalt.
- Vajadusel paigutatakse raskuskotid sõidukisse või eemaldatakse autost ebaühtlane raskus (auto mudelipõhine soovitus) et tagada täpseim vajalik info.
- Programm kuvab sõiduki rataste kallete nurgad reaalajas.
- Rooli asend seadistatakse spetsiaalse loodiga otse ning kinnitatakse pinge all juhiistmele, et rooli keskkoht stendi käigus ei liiguks. Aktiveeritakse pidur.
- Teostatakse sõiduki sildade reguleerimine. Referentsiks kuvab arvuti lasermöödikutest ning auto mudeli- ning margipõhise silladetailide asendist.
- Töö lõpus prinditakse välja sõiduki sillastendile eelnev ning järgnev kallete nurkade ülevaade.
Kontrolli silla reguleerimise vajadust:
- Rooli tõmbumine kindlas suunas - Sõites siledal teel õige rehvirõhuga, suure külgtuuleta, peaks sõiduk roolist lahti lastes suutma sõita otse vähemalt 5 kuni 10 sekundit. Kui rool tõmbab kord ühele ja seejärel teisele poole, võib viga peituda veermiku, vedrustuse või roolimissüsteemiga seonduvates detailides. Sellisel juhul tuleb vead enne sillastendi teostamist varasemalt välistada.
- Ebaühtlaselt kulunud rehvid - peamine viide sillastendi vajalikkuseks on rehvimustri sise- või väliskülje ebaühtlane kulumine tavasõitude tagajärjel kas reguleerimata sildades või sõites ebakorrektse rehvi siserõhuga.
- Uue rehviringi soetamise järel - Rehvi enneaegse kulumise vältimiseks on soovituslik teostada sillastend peale uue rehviringi soetamist.
Sillastendi kasulikkus:
Täiustatud juhitavus ja juhtimine:
Õige rataste joondamine tagab, et kõik rattad oleks õiges suunas, tagades sellega parim vōimalik juhitavus. See on oluline stabiilsuse säilitamiseks sirgel teel, samuti ka pöörete ja manöövrite ajal.
Pikendatud rehvi eluiga:
Valesti joondatud rattad võivad põhjustada rehvide ebaühtlast kulumist. Kui rattad on õigesti joondatud, kuluvad rehvid ühtlasemalt, pikendades nende eluiga ja säästes raha enneaegselt kulunud rehvide vahetamisele.
Kütusesäästlikkus:
Õige rataste joondamine vähendab veeretakistust, mis omakorda suurendab kütusesäästlikkust. Kui rattad on joondatud, kogeb sõiduk teelt vähem vastupanu, mis nõuab edasiliikumiseks vähem energiat.
Ohutus:
Täpne rataste joondamine aitab kaasa sõiduki üldisele ohutusele. Õigesti joondatud rattad aitavad säilitada optimaalse veojõu ja stabiilsuse, vähendades õnnetuste ohtu - seda eriti hädaolukorra manöövrite puhul või ebasoodsatel teeoludel sõites. Samuti säästab korrapärane sillastend pika päevase kilometraaziga autojuhi liigset randmete väsimist, et sõiduki rooli otse hoida. Spetsifikatsioonidest kõrvalekaldunud kalletenurgad võivad kasvõi korraks käed roolilt lahti lastes sõiduki kiirelt teelt välja juhtida vähem kui viie sekundiga!
Komponentide kulumise vältimine:
Vale või ajas spetsifikatsioonidele muutunud kallete nurgad võivad põhjustada erinevate vedrustuse ja roolikomponentide enneaegset kulumist. Kui tagatakse rataste õige joondamine, vähendatakse sellega üleüldist komponentide koormust, ehk vähendades ka kulukate remonditööde tõenäosust.
Täiustatud sõidumugavus:
Korrapäraselt joondatud sõiduk tagab sujuva ja mugava sõidu. See vähendab vibratsiooni ja tagab, et sõiduk sõidab otse ilma ühele küljele tõmbamata, pakkudes nauditavamat sõidukogemust.
Täiustatud juhiabisüsteemide (ADAS-Advanced Driver-Assistance Systems) joondamine:
Paljud kaasaegsed sõidukid on varustatud juhiabisüsteemidega, näiteks sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatus ja adaptiivne püsikiirusehoidja. Õige rataste joondamine on nende süsteemide täpseks ja usaldusväärseks toimimiseks oluline osa. Uuendatud sildade reguleerimise programm tuvastada ADAS-süsteemide olemasolu vastavalt mudelile ning soovitab need enne sillastendi kas välja lülitada või peale sillastendi reset'ida.
Optimaalne jõudlus:
Õige rataste joondamine aitab kaasa sõiduki üldisele jõudlusele. See aitab säilitada ettenähtud juhitavusomadusi, tagades ühtlase kaalujaotuse ja maksimeerides pidurisüsteemi tõhusust.
Kokkuhoid pikas perspektiivis:
Kuigi rataste joondamine on regulaarne hoolduskulu, võib kütusesäästlikkuse paranemisest, rehvide pikaajalisusest ja komponentide kulumise vähenemisest tulenev kokkuhoid need kulud pikemas perspektiivis korvata.
Vastavus tootja spetsifikatsioonidele:
Tootja soovitatud rataste joondamise seadistuste järgimine tagab, et sõiduk töötab ettenähtud viisil. Nendest spetsifikatsioonidest kõrvalekaldumine võib kahjustada jõudlust, ohutust ja garantii kehtivust.
Regulaarsed rataste joondamise kontrollid, eriti pärast löökaukudesse või äärekividesse sõitmist, on teie sõiduki üldise tervise ja jõudluse säilitamiseks üliolulised. See on ennetav meede, mis säästab teie raha, suurendab ohutust ja aitab kaasa sujuvamale sõidukogemusele.
Täiendav lisainfo:
- Esiveolistel sõidukitel, millel on fikseeritud tagasild (või fikseeritud tagasilla detailid), on reguleeritav vaid esisild. Sõltuvalt esiveolise sõiduki tüübist, on näiteks linnamaasturitel ja spetsiifilistel automarkidel reguleeritav ka tagasild.
- Tagaveolistel sõidukitel on üldiselt reguleeritav nii esi- kui tagasild, mille reguleerimist alustatakse alati tagasillast, ehk veoteljelt. Erandina tagaveolised kaubikud, millel saab reguleerida vaid esisilda.
- Nelikveolistel - nii pidev kui aeglusti ning lukustiga, on võimalik reguleerida nii esi- kui tagasilda, sh esi- ja tagadifferentsiaaliga. Reguleerimist alustatakse tagasillast.
Sillastendile eelnev nõuanne:
- Suurus & tüüp. Kasutage sõidukile ettenähtud rehvisuurust ja rehvitüüpi.
- Siserõhk. Kasutage alati soovituslikku rehvirõhku.
- Balanseerimine / Rotatsioon. Balansseerige ning roteeruge rattaid perioodiliselt - kas hooajalisel rehvivahetusel või iga 10-tuh. kilomeetri läbimise järel.
- Tehnoseisund. Kontrollige sõiduki tehnilist seisukorda korrapäraselt.
Sillastendi puudulikkus / ebaühtlaselt kulunud rehvi tunnused:
- Rehvi väline serv sile.
- Rehvi sisemine serv sile.
- Rehvi mustriplokkide ebaühtlane kulumine.
Rehvirõhust tingitud rehvide kulumine:
- Liiga palju rõhku - Rehvi turvise keskosa kulunud rohkem rehvi servadest.
- Liiga vähe rõhku - Rehvi turvise küljed kulunud rohkem rehvi keskosast, äärmisel juhul deformeerunud rehvi sein.
Vedrustusest/piduritest tingitud rehvide ebaühtlane kulumine:
- Muhud rehvi turvisel pikkupidi või rehvi seinal.
- Mustriplokkide pealisest üleulatuv rehvimustri (treppis).
Rehvi vanusest tingitud kulumise tunnused:
- Mikropraod turvise või rehviseina ulatuses.
- Rehvikarkassi ümaraks kulumine, väljavenimine - üldiselt koos pehmenenud rehvi üldkonstruktsiooniga.
Kasutuskõlbmatu rehvi vigastuste tunnused:
- Muhk või muljumine rehvi seinal.
- Auk rehvi seinas või turvisel lähemal kui 1cm turvise servast.
BRONEERI SILLASTENDI AEG
: