RUSFIN AvalehtSuverehvidTalverehvidInfoTeenusedPakkumisedKontakt

info@rehvid24.ee

+372 44 22 333

Suverehvid Talverehvid
x
< Blogi

Elektriauto rehvide info ja ülevaade

Enamik sõiduauto rehve on konstrueeritud selleks ettenähtud sõiduki suurusele, kus rehvimudeli valmistamise peamiseks eesmärgiks on eeldatava rehvisuuruse sobivus sõiduki kaalu, kõrguse- ning kiirusevahemiku järgi. Elektriauto rehve valmistades on peamiseks kriteeriumiks aga suurenenud võimsus ja koormus. Elektriauto rehvide valikust leiab tänaseks vaikseid ja mugavaid, vastupidavaid või sportlikke rehve. Vaatame lähemalt tavasõiduki ja elektriautole loodud spetsiifiliste rehvide näitajate erinevusi ning sarnasusi. 

- Elektrisõidukitele spetsiaalselt loodud rehvid on märgitud rehviseinal EV (Electric Vehicle) või mõne muu sarnase tähisega.
- Seadused EV-tähiseta rehvide kasutamisel elektriautol Eestis puuduvad, kuid on soovituslik nii rehvi- kui autotootjate poolt.

Tavarehv elektrisõidukil


Kasutades tavasõiduki rehve elektriautol kipuvad tavarehvid elektriauto kuni 30% suurema kaalu tõttu ka tavapärasest kiiremini kuluma - seda nii hübriid kui täiselektrilistel sõidukitel. EV-spetsiaalsed rehvid pakuvad aga paremat pidamist ekstreemsetes tingimustes koos ühtlasema rehvi kulumisega selle eeldatava kasutusea vältel. 

NB: Rehvide ühtlane kulumine eeldab ka õige rehvitüübi valimist, rehvirõhkude perioodilist kontrollimist (soovituslikult vähemalt kord kuus) ning pea ühe olulisema punktina ka personaalseid sõiduvõtteid. Väikest rolli Põhja-Euroopas asuva Eesti jaoks mängib ka rehvide hoiustamine hooajavälisel ajal. Alternatiivina saab elektriautodel kasutada näiteks XL-tähisega või sport-seeria rehve, mis tugevama konstruktsiooni ja kõrgemate näitajate poolest on sobilikud ka elektriautode raskemale kaalule ning väändemomendile. Liiklusseadus EV-tähisega rehvide kasutamisel elektriautodel Eestis hetkel puudub, kus kohustuse asemel kehtib soovitus.
 

Miks valida EV-tähisega rehvid?


Sõltuvalt elektriauto tüübist, otstarbest, võimekusest ja juhi eelistustest, peaks täiselektrilised sõidukid olema varustatud selleks ettenähtud spetsiaalsete rehvidega.
Elektriautod on vaiksed, rasked ja effektiivse jõuallikaga. Selle kooskõlaks on EV-tähisega rehvid varustatud tugevama konstruktsiooni ning turvisega, mürasummutuva turvisesegu ning mustriga. Kindlasti ka tugevdatud külgsein, mis paremat kontrolli pakub. Pisut erinev on ka rehvisegu, et tagada kvaliteetne rehvi sooritus selle eluea vältel.

Peamised erinevused elektriauto ja tavalise sisepõlemismootoriga sõiduki vahel:
  • Suurem väändemoment – Elektriautode mootorieffektiivsuse tõttu peavad rehvid taluma suuremat kiirendust, pidurdust ja haakuvust kurvides.
  • Suurem kaal – elektriautod kaaluvad kuni 30% enam kui samas suuruseklassis olevad sisepõlemismootoriga sõidukid.
 

Rehvi veeretakistus:


Veeretakistus on elektrisõidukite tõhususe puhul oluline tegur.

EV rehvid on sageli konstrueeritud veeretakistuse minimeerimiseks, aidates seeläbi ka sõiduulatust parandada. Madalam veeretakistus vähendab sõiduki liikumiseks vajalikku energiat, parandades sellega ka üldist energiatõhusust.
Teatud EV-rehvide puhul on näha ebasümmetrilist mustriplokkide jaotust pikkupidi, et rehv säiliks sõitmisel võimalikult ümarana. Samuti on mõnel mudelil mustriplokkide järjestust optimeeritud madalama helimüra saavutamiseks.

Standardsed autorehvid: kuigi veeretakistust võetakse tavarehvide projekteerimisel arvesse, ei pruugi see olla nii primaarne kui elektrisõidukite rehvide valmistamise puhul.
 

Rehvide kaalujaotuse roll elektrisõidukil


Rehvitootjate jaoks on tihenevas konkurentsis püsimiseks vajalik pidevalt kaasas käia uueneva EV sõidukite poolt algatatud kriteeriumidega.

EV rehvid: Elektrisõidukitel on tavaliselt rasketest akudest pärinev massijaotus, mis erineb sageli traditsioonilistest sisepõlemismootoriga sõidukitest, mille raskuskese asub üldiselt auto esimesel poolel.
Elektriautode rehvid on loodud elektriautode ainulaadse kaalujaotusega toimetulemiseks. Suurenenud jõudu peavad taluma rehvid kiirendades, kurvilistedel teedel ja mootoripidurdusel, mis akut aitab laadida.

Tavasõiduki rehvid on loodud sisepõlemismootoriga sõidukite kaalujaotusomadusi silmas pidades.
 

EV rehvi tootmine


Peamise erinevusena on nn. elektriauto-spetsiifilised rehvid tugevama karkassi/konstruktsiooni ja turviseseguga. Tugevdatud on kogu rehvi skeletonkonstruktsiooni, turvisesegu, tihti on lisatud ka muid optimeeritud lahendusi vaikse, mugava ja ohutu sõidu tagamiseks. Elektrisõidukite omaduste tõttu tuleb arvestada ka mõne olulise erinevusega mis puudutavad tootmist ja kättesaadavust. Tavasõiduki rehve toodetakse peamiselt kaalu- ja jõudlusnäitajate sobivusvahemikes, EV-rehvid aga keskmistes elektriautodele loodud rehvisuurustes.
 

Vaikne veeremine


Sisepõlemismootoriga sõiduautosse kostuvast sõidumürast moodustub kuni 50% mootor, elektrisõidukil aga keskmiselt 15%, seega on elektrisõidukite rehvid loodud tagama vähendatud välimüra.

EV-tähisega rehvid aitavad kaasa teelt pärineva ebavajaliku müra ja vibratsiooni summutusele. Paljud elektrisõidukite rehvid on loodud pakkuma vaikset ja mugavamat sõitu.

Standardsete autorehvide puhul on müra vähendamise tehnoloogiad esindatud ka tavaliste autorehvide puhul, kuid see ei pruugi olla nii primaarsel kohal kui elektrisõidukite rehvidel.
 

Jõudlusnäitajad


Elektrisõidukitel on suur pöördemoment ja kiirendus, eriti jõudlusele orienteeritud elektrisõidukite puhul. Selliste sõidukite spetsiaalsed rehvid on konstrueeritud nii, et need vastaksid tugeva kiirendamise ja pidurdamise erinõuetele. Samuti on elektrisõiduki rehvide segu ühtlasema jäikusega, et tagada lai haakepind ka suurtel kiirustel sõites.

Standardsed auto rehvid on loodud vastama paljudele jõudlusnõuetele, kuid rõhuasetused võivad olenevalt sõiduki kasutusotstarbest erineda.
 

Regeneratiivne pidurdamine


EV rehvid: Elektrisõidukid kasutavad pidurdamise ajal energia taastamiseks regeneratiivpidurdussüsteeme. Elektrisõidukite rehvidel võib tekkida vajadus täita regeneratiivpidurduse spetsiifilisi nõudeid, mis mõjutavad rehvide ühtlast kulumist.

Standardsed autorehvid: traditsioonilistel sisepõlemismootoritega autodel ei ole tavaliselt regeneratiivpidurdussüsteeme, seega ei võeta seda tavaliste autorehvide puhul arvesse.
 

Elektriautole rehvide valimine


Valides rehviringi hübriid või elektrisõidukile on alati soovituslik valida sõidukile sobivad rehvisuurus ja rehvitüüp, mis vastaks sõiduki kaalu- ja kiirusindeksile. Sõites kõrge võimsusega elektrisõidukiga, mis on varustatud lihtsa tavasõiduki rehviga, kipub alajuhitavusest tingitud nõrgemate rehviseinade tõttu ka rehvikonstruktsioon koos turvisega oluliselt kiiremini kuluma. Sportrehvi kasutades tuleb arvestada kiirema kulumisega ja mõnevõrra jäigema sõidukogemusega, kuid see eest parema haarduvusega nõudlikes tingimustes.

Kokkuvõtlikult on elektrisõidukite rehvid energiatõhususe, kaalujaotuse ja regeneratiivpidurduse nõuetel valmistatud konkreetsete disainikaalutustega. Sõidukiomanikel on vastutus valida enda sõidukile sobivad rehvid, mis vastaksid konkreetse sõidukitüübi, juhi vajaduste, sõiduki omaduste ning EV-nõuetega. Nii hübriid kui täiselektrilised sõiduki rehvid omavad paremat üldist sõidukogemust, rehvide pikaajalisust, turvalisust ja mugavust, kui kasutatakse spetsiaalseid EV-rehve.
 

Loe lisaks: