Lamellrehvide info
Lamelltehnoloogiaga talverehvid on loodud pakkuma paremat haardumist ja jõudlust külmades ning lumistes oludes, eelkõige hooldatud teedel. Lamellrehv on kindlat tüüpi talverehv mille ainulaadses rehvimustris on õhukeste lõhedega sooned, tuntud ka kui lamellid. Lamellid aitavad parandada haarduvust libedal ja külmal pinnasel, optimeerides sellega üldist talvist sõiduvõimet. Lamellid asuvad rehviturvisele paigutatud mustriplokkide sees. Lamellsoonte pilud ehk lamellid on strateegiliselt paigutatud üle rehvi turvise. Lõhed lamellrehvi mustris on abiks vee väljajuhtimisel plusskraadidega, samuti parandades kontaktpinda lumesajus, lumeõrtsis ja pakitud lumes miinuskraadides tänu suurenenud turvise elastsusele.- EESTIS ON TALVEREHVID KOHUSTUSLIKUD 1. detsember - 1. märts.
- TALVEREHVIDE MUSTRISÜGAVUSE legaalseks alumiseks piiriks on 3mm,
Soovituslikult tuleks talverehvid uute vastu välja vahetada juba 4-millimeeetrise jääksügavuse saavutamisel.
- UUS REHV vanuselt on kuni 5 aastat tagasi toodetud rehv, mida on hoiustatud selleks ettenähtud tingimustes.
Peale uue rehvi paigaldamist võib seda kasutada 5 kuni 10 aasta vältel, sõltuvalt aastasest kilometraaźist ning sõiduvõtetest.
Lamellrehvi tähised:
- 3PMSF
3-Peak-Mountain-Snow-Flake, kolme mäetipu ja lumehelbe tähis - Euroopa talvetingimuste jaoks vastava standardiga talverehvi märgis. - M+S, MS, M&S
Mud & Snow, ehk muda ja lumesuutliku mustriga rehvid, mille tähis ei viita Põhja-Euroopa (Nordic) talverehvide nõudlustele.
Kasutamine:
Lamellrehve (lumehelbe ja kolme mäetipu sümboliga) tohib Eestis kasutada 2022-aastast aastaringselt, kuid eelkõige on Põhja-Euroopa (nordic) lamellrehvi optimaalne kasutustemperatuur +7°C kuni -7°C vahemikus. Nordic lamellrehvide omadused säilivad ka kuni 20 ja 30 miinuskraadi juures ajal, mil All-Season/Kesk-Euroopa lamellrehv oma omadused kaotab 7-miinuskraadist allapoole langemise järel. Kesk-Euroopa All-Season rehv toimib hästi 0 kuni 20-soojakraadi vahemikus.Eelised ja puudused:
- Lamellrehvi eelised: Laiem ajaaken rehvivahetuseks, vaiksem ja mugavam sõitmine lumes, vihmas ja kuival asfaldil. Võimalus aastaringseks kasutamiseks.
- Lamellrehvi puudused: Jäisel teel sõites jääb lamellrehvi sooritus alla naelrehvi spetsiifilistele omadustele. Lamellrehvi pidurdusmaa ning haakuvus on jäisel pinnasel kuni 30% väiksem võrreldes naastrehviga.
Ülevaade:
- Lamellrehvi tutvustus
- Lamellrehvi võrdlus naastrehviga
- Aastaringne lamellrehv
1. Lamellrehvi tutvustus
Täiustatud haarduvus aastaringselt:
Lamellid tekitavad rehvile täiendavaid hambumusservi, parandades sellega veojõudu jäistel ja lumistel teedel. Lamellrehvi disain võimaldab läbi rehvi elastuse säilitada täiustatud haarduvus eri tüüpi teepinnaga, vähendades sellega libisemise tõenäosust külmemal aastaajal. Suvistel sõitudel jääb keskmise lamellrehvi võimekus alla keskmise suverehvi pidamisele kuival ja märjal teekattel kuna tegu on siiski eelkõige talverehviga.Tõhus jõudlus lumel ja jääl:
Lamellide olemasolu aitab rehvil silma paista rasketes talvetingimustes, nagu jää ja pakitud lumi. Suurenenud servade arv suurendab rehvi võimet nendesse pindadesse hambuda, tagades sellega parema juhitavuse ja stabiilsuse.Parem sooritusvõime märjal teel:
Lamellrehvid toimivad sageli märgades tingimustes hästi, kuna turvise pilud aitavad vett välja juhtida, vähendades sellega vesiliu tekkimise riski ja parandades üldist kontaktpinda. See funktsioon on eriti kasulik lumise ja märja teekattele üleminekul, kuna lõhed suurendavad kogu mustriploki elastsust, mis omakorda parandab rehvide üleüldist haakuvust.Universaalsus:
Lamelltehnoloogiaga talverehvid on loodud mitmesuguste talviste ilmastikutingimuste jaoks, mistõttu sobivad need erineva külma- ja sademeastmega piirkondadesse. Need on tõhusad nii linnas kui maal, pakkudes autojuhtidele enesekindlust talvistel sõitudel.Vaikne ja mugav sõit:
Vaatamata talvetingimuste jaoks spetsiaalsele loodud disainile pakuvad lamellrehvid mugavat ja vaiksemat sõidukogemust kui võrrelda neid naelrehviga. See tagab, et juhid saavad nautida paremat talvist sooritust ilma sõidumugavust ohverdamata - seda nii üleliigse heli kui vibratsiooni arvelt.Säästev disain:
Mõned lamellrehvi mudelid sisaldavad keskkonnasõbralikke materjale ja tehnoloogiaid, et suurendada nende keskkonnasäästlikkust. See võib hõlmata ringlussevõetud materjalide kasutamist või uuendusi rehvitootmisprotsessides, mis vähendavad keskkonnamõju. Võrreldes naelrehviga on lamellrehv säästlikum ka teekatte korrasolekule, samuti üleüldise saaste vähendamiseks.Tootmine:
Kuna talverehvi puhul tuleb kasutada haarduvuse tagamiseks rohkem rehvimustrit, on lamellrehve tootes keeruliseks ülesandeks koostada madala kütusekuluga rehvisegu, mille omadused säiliks ka pikkade aastate järel, aastaringsel kasutusel. Sõltuvalt rehvitootjast, on lamellrehvide valikus erineva kvaliteediastme ja tehnoloogiaga rehvimudeleid. Üldiselt tõusevad koos hinnaga ka rehvi omadused, mis saab määravaks alles peale mitmeaastat kasutust. Üldise tõena on kallimate lamellrehvide vahe odavamate lamellrehvide kasutusel märgatav, kus preemium-klassi rehvimudelid pakuvad pikemat läbisõitu, paremat haarduvust ja vaiksemat sõidukogemust. Odavamad rehvid kipuvad aga kiiremini kuluma, samuti on pidamise ning mürasummutuse tase alati küsimärgi all.Aastaringne kasutus:
All-around / All-seasonOluline on märkida, et kuigi lamellrehvid pakuvad suurepäraseid tulemusi talvetingimustes, on need spetsiaalselt loodud külmematele temperatuuridele ja ei pruugi sobida kasutamiseks soojades tingimustes. Autojuhtidel soovitatakse lamellidelt suverehvidele üle minna, kui ilm muutub pidevalt soojemaks, ajal mil keskmine ööpäevane temperatuur ületab 7-soojakraadi.
Lamellrehve soovitatakse aastaringse rehvina neile, kes aastas vähem kui 5000 kilomeetrit sõidavad.
Hooldamine:
Rehvide õige hoiustamine, rotatsioon, siserõhu kasutus, sildade korrapärane reguleerimine ja rehvi mustri sügavuse ning üldine rehvi seisundi kontrollimine on lamelltehnoloogiaga talverehvide eluea ja jõudluse maksimeerimiseks hädavajalikud.Loe lisa - Rehvide hoiustamine, hooldus ja rotatsioon
Rehvide sobivus temperatuuriga (optimaalne):
- Suverehvide soovituslik kasutustemperatuur on +7ºC kuni +30º
- Naastrehvide soovituslik sihtotstarbeline kasutustemperatuur on +7ºC kuni -20ºC
- Lamellrehvide soovituslik sihtotstarbeline kasutustemperatuur on +7ºC kuni -10ºC
- Lõuna/kesk-Euroopa aastaringsete lamellrehvide soovituslik temperatuurivahemik on 0ºC kuni +20’C
2. Lamellrehvi võrdlus
Naastrehv või lamellrehv
Eesti muutlike talveolude puhul on lamellrehvi üldiselt soovituslik kasutada peamiselt asulateedel liiklejatele, kus teed on korrapäraselt hooldatud.Naast- ehk naelrehv omab aga paremat pidamist lumisel ja jäisel pinnasel. Võrreldes naastrehviga on lamellrehv vaiksem, hea haarduvusega vihmasel või kuival asfaldil ning lumes. Lamellrehviga võib sõita aastaringselt, seetõttu kutsutakse lamellrehvi vahel ka universaalrehviks. Lamell saab hästi hakkama lõrtsis ja plusskraadises, samuti värskes lumes. Küll aga suurematel kiirustel ja täistuisanud maanteedel sõites, kus asfaldi ja lume vahel võib ka jää peidus olla, tasub lamellrehviga sõites ettevaatlikum olla.
Pidurdusteekond ja üldine haakuvus on naastrehviga sõites parem kui keskmisel lamellrehvil. Lamellrehvi puudused korvab jällegi vaiksem ning mugavam sõit madala miinuse ning plusskraadidega, samuti peamiselt hooldatud teedel sõites. Igapäevaselt ning pikalt liigeldes on ideaaltingimuste tagamiseks mõnel juhil soetatud ka eraldi rattad lamellrehvide ning naastrehvidega, et vastavalt vajadusele kohandada sõit kindlale hooajale.
Lamellrehvi võrdlus suverehviga
Lamellrehvi valmistades keskendutakse erinevatele tehnoloogiatele võrreldes suverehvide valmistamisel. Lamellrehv peab omama tihedat mustrit lume ja vee väljajuhtimiseks, krõbedat pakast ja kuuma suveilma. Suverehvil on rohkem ühtlasemat kontaktpinda, et tagada mugav ja stabiilne sõit erinevates tingimustes. Suured sooned suverehvides aitavad vett edukalt kontaktpinnalt välja juhtida, ühtlasem turvisemuster aga paremat haarduvust pakkuda.Suverehviga talvel sõitmine on aga praktilisellt võimatu, kuna suverehv kaotab enamuse omadustest miinuskraadidega sõites.
Kas suvel on mõistlik sõita lamellrehviga?
Valides lamellrehvid ainsaks aastaringseks rehvitüübiks, võib teatud soovituslikul juhul unustada vajadus suverehvide järel. Lamellrehve soovitatakse kasutada aastaringselt neil sõidukitel, mis suvise perioodiga keskmiselt alla 5000-kilomeetri sõidavad. Sõltuvalt lamellrehvi tootjast, mudelist, tehnoloogiatest, rehvisegust ja rehvi sobivusest sõiduki ning sõidukijuhi eelistustega, võib leida väga kiidetud tippmudeleid, mis kestavad vapralt ka kuni 80,000 kilomeetri läbimisel.Suverehv on suvistel sõitudel ökonoomsem, vaiksem ning mugavam valik võrreldes lamellrehviga. Sõites lamellrehviga soojemas kliimas kui vahetuseks ettenähtud 7-soojakraadini langemist, kulub lamellrehvi sihtotstarbeline kasutus väljaspool selleks ettenähtud kasutusala, kasutades sellega ka väiksemat potensiaali eeldatavast kasutusest selle eluea vältel.
Kuhu paigaldada erineva sügavusega lamellrehvid?
Tipp talverehvide tootjad soovitavad alati paigaldada parema mustriga rehvid sõiduki taha, et vältida sellega ülejuhitavuse teket, mil sõiduki tagaosa kaotab kontrolli. Samuti vaid kahe uue rehvi soetamisel.Reeglina kuluvad tavasõidukitel kiiremini esirehvid, mistõttu paigaldatakse ühtlase kuluvuse tagamiseks rohkema mustriga rehvid sõiduki esisilda, et hooaja lõpul saavutada ühtlane kulumine kogu rehviringi jooksul. Kuna enamik sõidukeid liikluses on esiveolised, mille peamine raskuskese asub esiosas, on alajuhitavuse kontrolli alla saamine kergem kui ülejuhitavuse puhul, mil raskuseta sõiduki tagasild kontrolli kaotab.
3. Aastaringne lamellrehv
Euroopa turule loodud rehvivalik erineb mõnevõrre Ameerika, Aafrika, Aasia ning teiste kontinentide rehvidest.
Nullkraadist ülespoole omab Kesk-Euroopa lamellrehv sellele ettenähtud parimat kasutust, nullkraadist allapoole aga Põhja-Euroopa (Nordic) lamell. Seega, miinuskraadidel ilmneva jää jaoks nn. 'aastaringne lamellrehv' otseselt loodud ei ole, on lahjema konstruktsiooniga Kesk-Euroopa lamell eelkõige sobilik soojematesse ilmastikutingimustesse või mägistesse piirkondadesse ainsaks rehvitüübiks aastaringselt. Kesk-Euroopa lamellrehvi kasutamisel mägistes Euroopa piirkondades on kohustuslik kas lumesokkide või lumekettide olemasolu autos.
Kas Eestis tohib sõita Kesk-Euroopa lamellrehviga?
Eestis on lubatud 3PMSF (3-Peak-Mountain-Snow-Flake) tähisega lamellrehve kasutada aastaringselt. Ainuüksi M+S, M&S, MS tähis Eestis talverehviks ei kategoriseeru. Soovituslik on lamellrehve kasutada vaid talvisel perioodil, alla 7-soojakraadi langemisest kuni kevadeni, mil keskmine ööpäevane temperatuur ületab taas 7 soojakraadi. Rehvi omadusi kasutades selleks ettenähtud tingimustes ka kasutusvälisel ajal, järgige rehvi hoiustamise parimaid soovitusi.
Kokkuvõtlikult:
Talverehviks on lamellrehvid hea alternatiiv naastrehvidele omades vaiksemat välimüra, head haarduvust värskes ning topitud lumes, samuti vaiksemat sõitu kuival asfaldil. Lamellrehvid kahjustavad ka vähem keskkonda nii heli kui tolmu ning kuiva teekatte lõhkumise puhul võrreldes naastrehvidega. Juhtidel, kel aastane kilometraaz on väiksem kui 10-tuh kilomeetrit, on lamellrehv ainsa rehviringina aastaringseks valikuks soovituslik neile, kes peamiselt hooldatud või asulateedel liiklevad. Suverehv võrreldes lamellrehviga omab soojades tingimustes paremaid omadusi pea kõigil olulistel kriteeriumidel - pidavus märjas ja kuivas, helimüra, vastupidavus.
Kui talvist sõitmist on rohkem, soovitakse maksimaalset ohutust ja tõhusamat pidamist ning pidurdamist jäisel pinnasel, on naastrehv oma omadustelt üle lamellrehvist. Naastrehvid on aga mitmetes Euroopa riikides keelustatud, kuid hädavajalikud paljudesse Põhja-Euroopa talvetingimustesse. Seetõttu on soovituslik kasutada ilmastikule vastavaid rehve - suvel suverehve, talvel talverehve, et tagada sellega nii endi kui teiste kaasliiklejate ohutus.
Lamellrehvi valides tuleks lähtuda 3PMFS sümboli olemasolule, et mitte seda eksitada M+S Lõuna/Kesk-Euroopa lamellrehviga. Põhjamaa talvetingimustesse loodud Nordic lamellrehv omab Eesti kliimale kohasemaid omadusi kui võrrelda seda Kesk-Euroopa lamellrehviga. Lamellrehvide valikus on erinevat tüüpi, kvaliteeditaseme ning hinnaga mudeleid, milles peamiselt preemium-toodete lamellrehvid omavad paremaid omadusi selle kasutusea vältel. Kuna lamellrehv on tuntud ka kui universaalrehv, millega läbi nelja aastaaja sõita, leidub mitmeid 'Touring' lamellrehvide mudeleid, mis on loodud pikaajaliseks kasutuseks. Viimase kõrgem hinnatase pakub pikka kilometraazi koos kõrgete kvaliteedinäitajatega, madalama hinnaklassi rehvid aga kompromissi helimüra, vastupidavuse ja pidamise vahel.